لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۰

شمار قربانیان آنفلوآنزای خوکی در ایران به ۱۴۰ نفر رسید


یک مرکز درمانی ویژه آنفلوآنزای خوکی در اصفهان
یک مرکز درمانی ویژه آنفلوآنزای خوکی در اصفهان
مدیر برنامه آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت مرزی ایران روز چهارشنبه اعلام کرد تاکنون ۱۴۰ نفر در اثر بیماری آنفلوآنزای نوع آ (آنفلوآنزای خوکی) جان خود خود را از دست داده‌اند.

محمود سروش، مدیر برنامه آنفلوانزا و مراقبت بهداشت مرزی، در یک کنفراس خبری در وزارت بهداشت گفت: «۱۰۰ مورد مرگ در هفته‌های گذشته و ۲۸ مورد در این هفته به ثبت رسیده و مرگ ۱۲ مورد نیز در حال بررسی است.»

انوشیروان محسنی بندپی، نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس، ضمن انتقاد از وزارت بهداشت در نحوه مدیریت این بیماری می‌گوید تلفات واقعی مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی، بیش از آن چیزی است که وزارت بهداشت می‌گوید.
این مقام بهداشتی همچنین شمار مبتلایان به آنفلوآنزی خوکی درسراسر ایران را سه هزار و ۶۷۲ نفر اعلام کرد و گفت: «هفته گذشته ۴۰ مورد در اثر ابتلا به آنفولانزا جان خود را از دست دادند ولی این هفته تعداد مرگ و میر حاصل از آنفولانزا به ۲۸ مورد كاهش یافت.»

به گفته محمود سروش در خرداد ماه امسال نخستین بیماری آنلوآنزای خوکی با منشأ کشور آمریکا به ایران وارد شد.

وی افزود: «از خرداد ماه سال جاری به تدریج تعداد موارد ابتلا به آنفلوآنزا افزایش یافت به طوری كه در مرداد ماه در اثر سفرهای خارجی به آسیای جنوب شرقی و آمریكای جنوبی و بازگشت حجاج از حج عمره تعداد این موارد افزایش یافت.»

رسانه‌های ایرانی و از جمله خبرگزای گزاری جمهوری اسلامی مواردی از مرگ مشکوک چند دانش‌آموز گزارش داده‌اند و این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا علت این مرگ‌ها آنفلوآنزای خوکی بوده است یا نه.
مدیر برنامه آنفلوآنزا و مراقبت مرزی همچنین پیش‌بینی کرد با بازگشت حجاج به کشور شمار مبتلایان به این بیماری افزایش یابد.

از سوی دیگر زکریا یازرلو، رئیس آموزش پرورش شهر تهران اعلام کرده است که بیش از ۱۰ نفر از دانش‌آموزان پایتخت به بیماری آنفلوآنزای خوکی مبتلا شده‌اند.

در واکنش به اظهارات رئیس آموزش و پرورش تهران، حسن ضياءالدينی، مدیركل سلامت و پیشگیری وزارت آموزش و پرورش نیز مسئولیت هرگونه اظهار نظر در زمینه ارائه آمار در مورد آنفلوآنزای خوکی را در حوزه مسئولیت خود دانسته و به طور تلویحی سخنان زکریا یازرلو را بی‌اعتبار دانسته است.

مدیركل سلامت و پیشگیری وزارت آموزش و پرورش در عین حال آمار مشخصی در این باره ارائه نکرده است.

در همین حال رسانه‌های ایرانی و از جمله خبرگزاری جمهوری اسلامی مواردی از مرگ مشکوک چند دانش‌آموز گزارش داده‌اند و این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا علت این مرگ‌ها آنفلوآنزای خوکی بوده است یا نه.

ارائه آمار دولتی و اطمینان‌بخشی به مردم با تردیدهایی نیز مواجه شده است؛ از جمله انوشیروان محسنی بندپی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، ضمن انتقاد از وزارت بهداشت در نحوه مدیریت این بیماری گفته است که تلفات واقعی مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی، بیش از آن چیزی است که وزارت بهداشت می‌گوید.
XS
SM
MD
LG