لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

گزینه‌هایی که آمریکا دربرابر ایران در پیش دارد


روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله خود نگاهی دارد به سوابق تحریم‌ها علیه ایران و با اشاره به تازه‌ترین اقدامات دولت آمریکا و دور تازه مذاکرات بین قدرت‌های بزرگ، با تکیه به یادداشت وزیر دفاع آمریکا که در این روزنامه از آن نقل شد، سئوالات مهمی را در مورد استراتژی عمومی آمریکا در برخورد با ایران مطرح می‌کند.

به نوشته این روزنامه طی هفته‌های آینده و ماه‌ها دیرتر از آنچه که باراک اوباما پیش بینی می‌کرد ایران ممکن است در نهایت به خاطر ادامه برنامه‌های هسته‌ای غیرقانونی خود از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تحریم قرار بگیرد.

نیویورک تایمز می‌افزاید باراک اوباما برای آماده کردن زمینه‌های این اقدام بین‌المللی علیه ایران فعالیت زیادی کرده است. او برای تحکیم اعتبار و قدرت آمریکا از زمانیکه پیشنهاد مذاکره وی از سوی دولت ایران رد شد اقدامات زیادی انجام داده است. او یک معاهده کاهش سلاح‌های تسلیحاتی را با روسیه امضا کرده، مناسبات با چین را بهبود بخشیده و شخصا تلاش کرده است تا حمایت سایر اعضای شورای امنیت را برای اعمال مجازات‌های بیشتر در مورد ایران جلب کند.

سرمقاله نیویورک تایمز تاکید می‌کند که با وجود تمامی این اقدامات هنوز بعید به نظر می‌رسد که دولت‌های روسیه و چین از مجازات‌های ادداشت رابرت گیتسجدی علیه ایران حمایت کنند. در چهار سال گذشته شورای امنیت چند قطعنامه ملایم علیه ایران تصویب کرده است. دولت ایران با بی‌توجهی به تمامی این قطعنامه‌ها روند غنی‌سازی اورانیوم را ادامه داده است.

به نوشته نیویورک تایمز خبر خوب این است که باراک اوباما اقداماتی که از زمان ریاست جمهوری جورج بوش آغاز شده بود را برای تشویق شرکت‌های بین‌المللی بزرگ به قطع مناسبات مالی و معاملات تجاری با ایران ادامه می‌دهد.

شرکت فرانسوی توتال و شرکت ایتالیایی انی می‌گویند در نظر دارند که سرمایه‌گذاری‌های جدید در ایران را متوقف کنند. بانک‌های بزرگ بین‌المللی مثل اج اس بی سی و دویچه بانک اعلام کرده‌اند که مناسبات بانکی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مربوط به ایران را متوقف کرده‌اند. چند شرکت نفتی بزرگ از جمله شل، ویتول، شرکت روسی لوک اویل و شرکت هندی ولاینس اعلام کرده‌اند که فروش بنزین به ایران را قطع کرده‌اند.

سرمقاله نیویورک تایمز خاطر نشان می‌کند که وعده دادن برای قطع مناسبات با ایران البته کار ساده‌ای است. دولت آمریکا باید به فشار خود بر این شرکت‌ها ادامه دهد تا به وعده خود عمل کنند. در عین حال زمان آن فرارسیده که متحدان اروپایی آمریکا راه‌های قانونی جدید را برای کنترل و سختگیری بیشتر در تحریم تجاری ایران به اجرا بگذارند.

نیویورک تایمز یادآوری می‌کند که هیچیک از این اقدامات نباید به قیمت فراموش کردن اهمیت واکنش اعضای شورای امنیت تمام شود. تصویب یک قطعنامه تنبیهی جدید می‌تواند چارچوب قانونی لازم برای اعمال این فشارها را فراهم کند. در حال حاضر ایران از نظر سیاسی و اقتصادی بسیار شکننده و آسیب‌پذیر است. رهبران ایران بخصوص با دقت موضع‌گیری شرکای تجاری بزرگ خود یعنی روسیه و چین را مدنظر قرار خواهند داد.

نیویورک تایمز تاکید می‌کند که در شورای امنیت هنوز پیشرفت چندانی صورت نگرفته است. با وجودیکه رهبران روسیه و چین به باراک اوباما گفته‌اند که همکاری لازم را انجام خواهند داد ولی دیپلمات‌های این دو کشور در سازمان ملل متحد به دنبال تخفیف و ضعیف کردن تحریم‌های پیشنهادی هستند.

دولت‌های ترکیه و برزیل از اعضای غیردایمی شورای امنیت که در عین حال از نفوذ بین‌المللی و منطقه‌ای زیادی برخوردار هستند هنوز با طرح پیشنهادی آمریکا مخالفند. دولت آمریکا باید فشار خود بر روسیه و چین را ادامه دهد. آمریکا و متحدان اروپایی آن باید به ترکیه و برزیل نشان دهند که غرب از آنها توقع همکاری دارد.

نیویورک تایمز می‌افزاید که هیچکس دقیقا نمی‌داند که مجموعه کلی سیاست آمریکا برای مهار برنامه های هسته‌ای ایران چیست؟ آیا فقط اعمال فشار از طریق تحریم است و یا پیشنهادهای مشوق نیز در کار خواهد بود؟ به همین خاطر یادداشت محرمانه رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در مورد کاستی‌های سیاست همه جانبه آمریکا در قبال ایران اهمیت فراوانی دارد.

به نوشته این روزنامه رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در این یادداشت ورای مانورهای سیاسی فعلی سئوالات دشوار و خطرناکی را مطرح می‌کند. از جمله اینکه اگر اقدامات دیپلماتیک به نتیجه نرسد آمریکا چگونه می‌تواند ایران دارای سلاح هسته‌ای را مهار کند؟ اگر ایران بتواند تمام تجهیزات و قطعات لازم برای بمب اتمی را بسازد ولی وارد مرحله تولید نشود موضع آمریکا و متحدانش چه خواهد بود؟

سرمقاله نیویورک تایمز پیشنهاد می‌کند که دولت آمریکا همراه با متحدانش باید به شکل محرمانه خود را برای یک چنین وضعیت‌های احتمالی آماده کنند. در عین حال نباید به روسیه، چین و کشورهای دیگر بهانه داد که دست روی دست گذاشته و منفعل بمانند.

در مورد گزینه‌های نظامی که در حال بازبینی و بررسی مجدد هستند نیویورک تایمز اعلام می‌کند که گزینه حمله نظامی فاجعه‌بار خواهد بود. هر کس که در این زمینه شک و تردیدی دارد باید به نظرات و ارزیابی دریاسالار مایک مولن ریس ستاد مشترک ارتش آمریکا توجه کند. او روز یکشنبه به خبرنگاران گفت :«گزینه حمله نظامی باعث تاخیر در برنامه‌های هسته‌ای ایران خواهد شد ولی به آن معنا نیست که این مشکل برای همیشه برطرف خواهد شد.»
XS
SM
MD
LG