لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

سارکوزی: سپر موشکی آمریکا برای اروپا امنیت نمی‌آورد


دبیرکل سازمان ملل پیشتر نیز از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده بود.
دبیرکل سازمان ملل پیشتر نیز از وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده بود.

نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه، با انتقاد از سپر دفاع موشکی ایالات متحده گفت که استقرار این سامانه در اروپای شرقی، امنیت اروپا را بیشتر نمی کند.


نیکلا سارکوزی روز جمعه در دیدار با دمیتری مدودف در نشست «اتحادیه اروپا-روسیه» در شهر نیس ، از رییس جمهوری روسیه خواست که در مرزهای اتحادیه اروپا سامانه‌های موشکی مستقر نکند تا تنش‌ها در این قاره افزایش نیابد.


هدف از گفتگوهای «اتحادیه اروپا- روسیه» که از سال ۲۰۰۷ آغاز شده است، تحکیم مناسبات اقتصادی، سیاسی، امنیتی، قضایی، آموزشی و علمی اتحادیه اروپا با مسکو است.


اظهارات نیکلا سارکوزی، که دارای مناسبات بسیار نزدیکی با دولت بوش است، شدیدترین انتقاد وی از سپر دفاع ضدموشکی ایالات متحده است و به نوعی تکرار موضع ژاک شیراک، رییس جمهوری پیشین فرانسه در این مورد است.


نیکلا سارکوزی در کنفرانس خبری مشترک با همتای روس گفت :«استقرار سامانه دفاع ضد موشک هیچ دستاورد امنیتی نخواهد داشت... و مسائل را پیچیده خواهد کرد.» دمیتری مدودف نیز در این هنگام لبخند زد و با دست گفته‌های سارکوزی را تایید کرد.


رییس جمهوری فرانسه همچنین اعلام کرد که سال آینده در نشست ناتو درباره طرح سپر دفاع موشکی آمریکا با همتایان خود رایزنی خواهد کرد.


با این حال جمهوری چک از موضع رییس‌جمهوری فرانسه ابراز شگفتی کرد. الکساندر ووندرا، معاون نخست وزیر و وزیر امور اروپای جمهوری چک با صدور بیانیه‌ای گفت: «فرانسه هرگز با ما درباره چنین دیدگاهی مشورت نکرده بود.»


جمهوری چک از موضع رییس‌جمهوری فرانسه ابراز شگفتی کرد. الکساندر ووندرا، معاون نخست وزیر و وزیر امور اروپای جمهوری چک با صدور بیانیه‌ای گفت: «فرانسه هرگز با ما درباره چنین دیدگاهی مشورت نکرده بود.»

رییس‌جمهوری فرانسه در حالی از سپر دفاع موشکی ایالات متحده انتقاد می‌کند که مسکو و واشینگتن در روزهای اخیر نتوانسته‌اند برای بن بست پیش‌ آمده در این مورد راه خروجی پیدا کنند.


از سوی دیگر، باراک اوباما، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا نیز تاکنون نظر روشنی درباره این موضوع ارائه نکرده است.


ایالات متحده با استقرار سامانه‌های دفاع ضد موشک در لهستان و جمهوری چک، انتقاد شدید روسیه را برانگیخته است. در واکنش به این اقدام آمریکا، روسیه نیز تهدید کرده است اگرواشینگتن این طرح را متوقف نکند موشک‌های کوتاه- برد اسکندر را در مرز لهستان مستقر خواهد کرد.


ایالات متحده می‌گوید سپر دفاع ضد موشک برای مقابله با کشورهایی چون ایران است اما روسیه این ادعا را رد می‌کند و هدف از این سامانه دفاعی را مسکو می‌داند.


پس از درگیری نظامی گرجستان و روسیه در سال ۲۰۰۸ شماری از سیاستمداران لهستانی، این مناقشه را دلیل دیگری برای لزوم استقرار سپر دفاع موشکی در لهستان برشمردند.


مقام‌های روسیه نیز توافق ماه اوت لهستان و آمریکا بر سر این طرح را، که پس از مناقشه تفلیس- مسکو صورت گرفت ، شاهدی برای ضد-روسی بودن این پروژه می‌دانند.


XS
SM
MD
LG