لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

اعتراض ایران به حضور اسرائیل در نشست ادیان


محمد خزایی، نماینده ایران در سازمان ملل در جریان کنفرانس بین‌المللی گفتگوی ادیان در نیویورک اسرائیل را به سوءاستفاده از این نشست برای پیشبرد هدف‌های سیاسی خود متهم کرد.



محمد خزایی، که روز پنجشنبه ۲۳ آبان ماه در دومین روز از کنفرانس بین‌المللی گفتگوی ادیان سخنرانی می‌کرد، در سخنان خود همچنین گفت: «دولت یهودی [اسرائیل] حق مشارکت در این کنفرانس را ندارد.»


نماینده ایران در سازمان ملل، بدون بردن نام کشور اسرائیل، گفت: «رژیمی که در تاریخ کوتاه خود، با تجاوز، اشغال، کشتار، تروریسم دولتی و شکنجه در مورد فلسطینی‌ها شناخته شده است، با مستمسک قرار دادن تفسیری غلط از یک دین الهی، از این کنفرانس برای مقاصد کوته‌نگرانه سیاسی خود سوءاستفاده می‌کند.»



کنفرانس بین‌المللی گفتگوی ادیان، در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان به میزبانی سازمان ملل متحد و با پشتیبانی عربستان سعودی در نیویورک برگزار شد و از ویژگی‌های آن حضور همزمان شیمون پرز رییس جمهوری اسرائیل و رهبران عرب از جمله ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی بود.


آقای پرز روز چهارشنبه این فرصت بی سابقه را به دست آورد تا در همان سالنی که ملک‌عبدالله در آن حضور داشت به تمجید از ابتکار صبح عربستان سعودی بپردازد. او این طرح را متضمن امیدهایی برای خاورمیانه خواند.


این نخستین بار بود که ملک عبدالله در جلسه سخنرانی رییس جمهوری اسرائیل حضور داشت.


نماینده ایران در سازمان ملل متحد، همچنین در سخنان خود افزود: «مشارکت چنین رژیمی که نه تنها سودی برای اهداف مشترک ما نخواهد داشت، بلکه این امکان را به آنها خواهد داد که برای برهم زدن روند جاری و دور کردن توجه ما از تعهدمان بر گسترش گفتگو میان ادیان مختلف تلاش کنند.»


ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و در مقابل اسرائیل نیز ایران را تهدید برای خود می‌داند و به همراه آمریکا تهران را متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در پوشش برنامه هسته‌ای خود می‌کند. این اتهام همواره از سوی تهران رد شده است.


گفته‌های نماینده ایران در سازمان ملل متحد در حالی است که دبیر کل سازمان ملل، حضور رئیس جمهوری اسرائیل و رهبران عرب به ویژه ملک عبدالله را در این کنفرانس مثبت و دلگرم کننده ارزیابی کرده بود.


سران کشورهای عربی و اسرائيل در رويدادی کم‌سابقه، به همراه شماری ديگر از رهبران جهان روز چهارشنبه در ضيافت شامی شرکت کردند که به دعوت بان کی مون، دبير کل سازمان ملل، برای شرکت‌کنندگان در کنفرانس دو روزه گفتگوی اديان ترتيب داده شده بود.


XS
SM
MD
LG