لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

«طالبان پاکستان» مسئولیت بمب‌گذاری در نیویورک را بر عهده گرفت


 میدان تایمز نیویورک
میدان تایمز نیویورک
طالبان پاکستان روز یکشنبه با انتشار ویدئویی مسئولیت بمب‌گذاری در میدان تایمز نیویورک را بر عهده گرفت.

در این ویدئو که منتسب به طالبان پاکستان است، این گروه می‌گوید به تلافی کشته شدن رهبرشان بیت‌ الله محسود، و دو رهبر ارشد القاعده، ابو عمر البغدادی و ابو ایوب المصری، اقدام به بمب‌گذاری در میدان تایمز نیویورک کرده است.

یک سخنگوی ناشناس این گروه در این فیلم یک دقیقه‌ای همچنین تاکید کرده است که این اقدام به دلیل «دخالت» و اعمال «تروریستی» آمریکا در کشورهای اسلامی و به ویژه در پاکستان صورت گرفته است؛‌ هنوز صحت این ادعا از سوی مقام‌های آمریکایی تایید نشده است.

طالبان پاکستان، که با القاعده در ارتباط است، در شمال غربی پاکستان با نیروهای پاکستانی سرگرم نبرد است؛ شبه‌نظامیان طالبان از این منطقه برای رخنه در افغانستان نیز استفاده می‌کنند.

اگر صحت ادعای طالبان پاکستان تایید شود، این برای نخستین بار است که این گروه عملیاتی در بیرون از حوزه جنوب آسیا انجام داده است.

سال گذشته میلادی، بیت‌الله محسود، رهیر این گروه، اعلام کرده بود که طالبان با حمله به واشینگتن یا حتی کاخ سفید جهانیان را در شگفتی فرو خواهد برد.

در فیلم منتشر شده، همچنین گفته شده است، این بمب‌گذاری به تلافی حمله‌های اخیر هواپیماهای بدون سرنشین به مناطق عشیره‌نشین پاکستان و «ربودن» و «شکنجه» دکتر عافیه صدیقی صورت گرفته است.

خانم صدیقی یک عصب‌شناس پاکستانی است که ماه گذشته در نیویورک به اتهام تلاش برای قتل و اقدام مسلحانه علیه سربازان آمریکایی در افغاستان محاکمه شد.

روز يکشنبه پليس شهر نيويورک يک اتومبيل حامل مواد منفجره را در ميدان تايمز واقع در منطقه منهتن نيويورک کشف و خنثى کرد.

در پى هشدار فروشنده مغازه‌اى در محل بمب‌گذاری مبنى بر اشتعال آتش و دود از درون يک اتومبيل نيسان شاسى بلند پارک شده در خيابان چهل و پنجم ميدان تايمز، پليس راه هاى منتهى به اين ميدان را بست.

بر پایه گزارش‌های منتشر شده، اين بمب از سه كپسول گاز پروپان به همراه مواد آتش‌زا، باترى و سيم‌هاى رابط و نيز دو بشكه بنزين به همراه دو ساعت كه گمان مى‌رود از آنها به عنوان زمان سنج استفاده مى‌شد، تشكيل شده بود.
XS
SM
MD
LG