لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۷

موافقت پاکستان با آتش‌بس نامحدود با طالبان


صوفی محمد و شماری از روحانیون طرفدار طالبان
صوفی محمد و شماری از روحانیون طرفدار طالبان
مقام‌های پاکستانی می‌گویند اسلام‌آباد با آتش‌بس نامحدود با شبه‌نظامیان طالبان در منطقه سوات در ایالت سرحد شمال غربی موافقت کرده است.

با این حال، مولانا فضل‌الله، رهبر شبه‌نظامیان طالبان در این منطقه، روز یک‌شنبه پس از انتشار این خبر از سوی مقام‌های پاکستانی از طریق رادیوی غیرقانونی خود گفت که اگر قوانین شریعت در دره سوات به اجرا گذاشته شود این گروه می‌تواند آتش‌بس ۱۰ روزه کنونی را تمدید کند. این آتش‌بس از یک‌شنبه هفته‌ پیش آغاز شده است.


صوفی محمود، روحانی طرفدار طالبان، دوشنبه هفته گذشته با دولت پاکستان توافق‌نامه‌ای امضا کرد که به موجب آن اسلا‌م‌آباد اجازه خواهد داد تا در منطقه سوات قوانین شریعت به اجرا گذاشته شود. با این حال هنوز تاریخ مشخصی برای اجرای شریعت در دره سوات اعلام نشده است.

هواداران مولانا فضل‌الله نزدیک به دوسال است که با توسل به شیوه‌های خشونت‌آمیز و ترور با نیروهای دولتی پاکستان برای اجرای قوانین شریعت در ستیز هستند.

مولانا فضل‌الله همچنین درباره چگونگی تحصیل دختران هنگام اجرای قوانین شریعت گفت: «دختران وقتی که خود را مطابق با دستور شریعت پوشیده ساختند می‌توانند امتحان بدهند.»

این رهبر طالبان افزود: «شورا (نهاد مشورتی فضل‌الله) درباره آموزش دختران تصمیم خواهد گرفت.»

تصمیم اسلا‌م‌آباد برای آتش‌بس با طالبان در منطقه سوات ایالت سرحد شمال غربی زنگ خطر را در آمریکا و اروپا، افغانستان و هند به صدا در‌آورده است. این کشورها از آن بیم دارند که آتش‌بس با شبه‌نظامیان اسلامگرا در این منطقه، باعث شود نیروهای طالبان و القاعده که در پاکستان و افغانستان فعالیت می‌کنند، هرچه بیشتر تقویت شوند.

بسیاری از نخبگان سکولار پاکستانی آتش‌بس با طالبان منطقه سوات در ایالت سرحد شمال غربی را به باد انتقاد گرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG