لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

دادستان تهران: مهدی هاشمی برای دفاع از خود به ایران بازگردد


مهدی هاشمی، فرزند چهارم اکبر هاشمی رفسنجانی
مهدی هاشمی، فرزند چهارم اکبر هاشمی رفسنجانی
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، از مهدی هاشمی خواست به ایران بازگردد تا در برابر اتهامات مطرح شده نسبت به او از خود دفاع کند.

دادستان تهران در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به رویدادهای پس از انتخابات و زندانیان پس از انتخابات ۲۲ خردادماه پرداخت و ضمن دفاع از عملکرد قوه قضاییه در پاسخ به پرسش‌های خبرنگار ایرنا به شماری از چهره‌های شاخص که در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» به محاکمه کشیده شدند یا از آنها نام برده شد نیز اشاره کرد.

عباس جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به این پرسش که چرا دادستان به عنوان مدعی‌العموم در زمینه اتهام‌های مطرح شده نسبت به مهدی هاشمی در دادگاه‌های پس از انتخابات اقدام نمی‌کند گفت: «مطالبی که به مهدی هاشمی نسبت داده شده نیازمند بررسی است، زیرا اظهارات افراد علیه دیگران باید در مرجع قضایی اثبات شود و در این مورد حاشیه امنی وجود ندارد.»

دادستان تهران تاکید کرد: «مهدی هاشمی هر چه زودتر به ایران بازگردد و اگر معتقد است که اتهامی به او وارد نیست با بازگشت به کشور از خود دفاع کند.»

در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» شماری از متهمان در اعتراف‌های خود به مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، اشاره کردند؛ شماری از این زندانی‌ها که بخشی از اتهامات‌شان مربوط به فعالیت در سایت خبررسانی «جمهوریت» بود مطالبی را در مورد این وب‌سایت علیه مهدی هاشمی بیان کردند.

مهدی هاشمی در روزهای پس از انتخابات به بریتانیا و از آنجا به لبنان سفر کرد و هم‌اکنون در خارج از کشور به سر می‌برد.

در روزهای منتهی به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در مناظره‌های تلویزیونی خود شماری از چهره‌های برجسته و از جمله خانواده هاشمی رفسنجانی را متهم به فساد و اقدام علیه دولت خود متهم کرد.

در پی این اقدام محمود احمدی‌نژاد، اکبر هاشمی رفسنجانی به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نامه‌ای سرگشاده نوشت و نسبت به این موضوع اعتراض کرد.

خانواده هاشمی رفسنجانی در واکنش به اتهامات مطرح شده از سیمای جمهوری اسلامی به ریاست عزت‌الله ضرغامی خواست زمانی برای پاسخ‌گویی به این اتهامات به آنها بدهند، اما این خواسته آنها تاکنون اجابت نشده است.

مهدی هاشمی همچنین در واکنش به اعترافات یکی از کارکنان سایت جمهوریت علیه وی در بیانیه‌ای اعلام کرد که اظهارات این شخص که «بیش از هفتاد روز در سلول انفرادی بوده» و از داشتن وکیل نیز محروم بوده «کذب محض» است و از صدای و سیمای جمهوری اسلامی خواست به دلیل پخش این اعترافات مطابق قانون فرصتی برای وی جهت پاسخ‌گویی بدهد.

مهدی هاشمی در این بیانیه اتهام استفاده از بودجه عمومی در انتخابات را رد کرده و از قوه قضاییه خواست که پرونده «۳۴۰ میلیارد تومانی» مفقود شده شهرداری تهران در دوره محمود احمدی‌نژاد را بررسی کند.

خانواده هاشمی رفسنجانی همچنین در واکنش به اتهام‌های مطرح شده از سوی محمود احمدی‌نژاد در مبارزه‌های انتخاباتی خود شکایتی را علیه وی تنظیم کرده‌اند.

در شهریورماه امسال، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، در یکی دیگر از حملات خود به اصلاح‌طلبان آنها را به تلاش برای راه‌اندازی انقلاب مخملی و حذف رهبری متهم کرد. محمد خاتمی، مصطفی تاج‌زاده، بهزاد نبوی، محمد عطریانفر، مهدی هاشمی، ابوالفضل فاتح و موسوی خوئینی‌ها از جمله افرادی بودند که فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به اعترافات محمدعلی ابطحی آنها را به تلاش برای حذف رهبری و ایجاد انقلاب مخملی متهم کرد.

از سوی دیگر در روزهای گذشته فیلمی از محسن هاشمی، مدیرعامل متروی تهران، و فرزند دیگر اکبر هاشمی رفسنجانی منتشر شده است که وی به‌شدت از محمود احمدی‌نژاد به خاطر اتهاماتی که در مناظره انتخاباتی‌اش به خانواده هاشمی زده است انتقاد می‌کند.

در این فیلم که مربوط به روزهای انتخابات است، عده‌ای سعی در بر هم زدن جلسه می‌کنند و محسن هاشمی اصرار می‌کند که می‌خواهد به اتهام‌های محمود احمدی‌نژاد و هوادارانش پاسخ بگوید.

محسن هاشمی در این سخنرانی می‌گوید اگر محمود احمدی‌نژاد وی را متهم به فساد مالی کرده است، چرا در دورانی که شهردار تهران بود و محسن هاشمی نیز مدیر عامل مترو، این اتهام‌ها را مطرح نکرد.

محسن هاشمی همچنین می‌گوید که محمود احمدی‌نژاد در زمانی که استاندار و شهردار بود رویکرد دیگری نسبت به اکبر هاشمی رفسنجانی داشت و برای افتتاح پروژه‌هایش از آقای رفسنجانی دعوت می‌کرد و حتی در انتخابات مجلس نیز خود او در یکی از ستادهای انتخاباتی اکبر هاشمی رفسنجانی بوده است.

محمود احمدی‌نژاد به تازگی اعلام کرده است که می‌خواهد متروی تهران را تحت کنترل دولت بگیرد و مدیریت جدیدی برای آن انتخاب کند.

در جریان اعتراض‌های مردمی به نتایج انتخابات، فائزه هاشمی، فرزند دیگر اکبر هاشمی رفسنجانی، نیز که از میرحسین موسوی حمایت کرده بود، چند ساعتی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

عباس جعفری دولت‌آبادی در مصاحبه تفصیلی خود با ایرنا همچنین اعلام کرد که پرونده مهدی کروبی، نامزد معترض انتخابات، و علیرضا بهشتی، مشاور ارشد میرحسین موسوی، همچنان باز است.

وی همچنین اظهار داشت که تا دو ماه دیگر رسیدگی به پرونده‌های متهمان رویدادهای پس از انتخابات پایان می‌یابد.
XS
SM
MD
LG