لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

کمیسیون ويژه‌ای در ترکیه در مورد حمله اسرائیل به کشتی‌های کمک‌رسانی تحقیق می‌کند


ترکیه روز پنجشنبه کمیسیون ویژه‌ای را تشکیل داد که هدف از آن تحقیق و تفحص درباره حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی‌‌های کمک‌رسانی به نوار غزه است.

در تاریخ ۳۱ ماه مه سال ۲۰۱۰، ارتش اسرائیل در آب‌های آزاد به یک کشتی از ناوگان کمک رسانی غزه حمله کرد، که طی آن نه فعال مدافع حقوق فلسلطینی‌ها که شهروندان ترکیه بودند جان خود را از دست دادند؛ این حمله مناسبات اسرائیل و ترکیه را به شدت تیره ساخت.

وزارت خارجه ترکیه، روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد کمیسیون تشکیل شده، زیر نظر دفتر نخست‌وزیری «این حمله و رفتاری که با این فعالان شده است» را مورد تحقیق و تفحص قرار خواهد داد.

در ادامه این بیانیه آمده است گزارش این کمیسیون به هیات تحقیق سازمان ملل که به بررسی این حمله مشغول است، تقدیم خواهد شد.

در کمیسیون تحقیق ترکیه، افرادی از وزارت‌ خانه‌‌های خارجه، دادگستری، کشور و حمل‌و نقل حضور دارند؛ در بیانیه وزارت خارجه ترکیه مشخص نشده است که این کمیسیون تحقیق چه هنگام به کار خود پایان خواهد داد.

این کمیسیون در حالی تشکیل شده است که در ماه ژوئن، دادستان‌های ترکیه‌ای تحقیقاتی را علیه رهبران بلندپایه اسرائیلی ترتیب دادند که به نوشته مطبوعات این کشور نتیجه این تحقیقات ممکن است به ایراد اتهاماتی نظیر قتل، حمله به شهروندان ترکیه‌ای در آب‌های آزاد و دزدی دریایی، بینجامد.

در اسرائیل تاکنون دو تحقیق مجزا درباره حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی‌های کمک‌رسانی به غزه صورت گرفته که از سوی ترکیه مورد قبول واقع نشده است.

در عین حال سازمان ملل نیز کمیسیونی را مامور رسیدگی به این ماجرا کرده که مورد استقبال ترکیه واقع شده است. با وجود این اسرائیل تهدید کرده است که اگر این کمیسیون بخواهد از سربازانش تحقیق کند، همکاری خود را قطع خواهد کرد.

اسرائیل می‌گوید سربازانش برای دفاع از خود به سرنشینان کشتی‌های امدادی آتش گشوده‌اند در حالیکه فعالان مدافع حقوق فلسطینی‌ها می‌گویند که آنها به محض ورود به کشتی به روی سرنشینان آتش گشوده‌اند.
XS
SM
MD
LG