لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۵

هفت نظامی ارشد ترکیه به اتهام اقدام برای کودتا زندانی شدند


یک دادگاه ترکیه روز چهارشنبه به طور رسمی دستور داد هفت متهم به کودتا علیه دولت در سال ۲۰۰۳، به زندان فرستاده شوند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، این هفت نفر شامل، دو دریاسالار، دو دریاسالار بازنشسته، و یک ژنرال تک ستاره و دو افسر بازنشسته هستند.

این هفت نفر در میان ۵۰ نفر نظامی هستند که روز دوشنبه در یک اقدام بی‌سابقه علیه چهر‌ه‌های بانفوذ ارتش ترکیه به اتهام تلاش برای کودتا دستگیر شدند؛ ژنرال اوزدن اورنک فرمانده پیشین نیرویی دریایی و ابراهیم فیرتینا فرمانده پیشین نیروی هوایی از جمله بازداشت‌شدگان روز دوشنبه بودند.

در همین حال دادگاه حکم آزادی شش نفر از باداشت‌شدگان روز دوشنبه را صادر کرد.

بازداشت چهره‌های نظامی ارتش ترکیه باعث شد، فرماندهان ارتش این کشور نشست اضطراری تشکیل داده و درباره «اوضاع وخیم» کنونی رایزنی کنند.

سه‌شنبه شب نیز رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، پس از بازگشت از اسپانیا با مشاوران ارشد خود درباره بحران پیش آمده در کشور گفت‌وگو کرد.

دستگیری نظامیان در ترکیه بحران کنونی دراین کشور میان طرفداران حزب عدالت و توسعه، که ریشه‌های اسلامی داشته، و نیروهای سکولار را هر چه بیشتر شدت بخشیده است.

نیروهای سکولار در ترکیه، از پشتیبانی ارتش برخوردار دارند و حزب عداالت و توسعه در مقابل از رأی بالا و پشتیبانی اتحادیه اروپا برخوردار است.

ارتش ترکیه از سال ۱۹۶۰ به این سو چهار کودتا در این کشور انجام داده است.

ترکیه یکی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو است، و از هم‌پیمانان واشینگتن در منطقه محسوب می‌شود.

احزاب مخالف حزب عدالت و توسعه، این حزب را متهم می‌کنند که وارد معرکه «مخاصمه نهایی سیاسی» شده است.

قانون اساسی ترکیه که میراث کودتای سال ۱۹۸۰ است، تعقیب قضایی رهبران کودتای این سال و اعضای دولت منصوب کودتاکنندگان را منع کرده است.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، با رد سیاسی بودن دستگیری اخیر نظامیان در این کشور، این اقدام را تلاشی برای بهبود دموکراسی و نزدیک شدن به استانداردهای اروپایی و کنترل ارتش به وسیله غیرنظامیان عنوان کرده است.
XS
SM
MD
LG