لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

دولت ترکمنستان درگیری مسلحانه در عشق آباد را تایید کرد


مخالفان رييس جمهوری ترکمنستان می گويند وی در اداره اين کشور شيوه ای تماميت خواهانه را در پيش گرفته است. (عکس: AFP)
مخالفان رييس جمهوری ترکمنستان می گويند وی در اداره اين کشور شيوه ای تماميت خواهانه را در پيش گرفته است. (عکس: AFP)

درپی انتشار گزارش هايی که حاکی از کشته شدن ۲۰ پليس ترکمنستان در درگيری با اسلام گرايان بود، مقام های اين کشورمی گویند آنان با قاچاقچيان درگيرشده بودند.


به گزارش راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی از ترکمنستان، در اطلاعيه وزارت امور خارجه ترکمنستان که به همين مناسبت منتشر شد، آمده که اين درگيری با يک گروه از قاچاقچيان مواد مخدر بوده است.


در بيانيه دولت ترکمنستان اشاره ای به تلفات احتمالی يا دستگيری قاچاقچيان نشده است.


این از معدود دفعاتی است که عشق آباد درگیری مسلحانه در این کشور را تایید می کند.


به گفته خبرنگار راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی، مردم ترکمنستان هنوز درباره علت واقعی اين درگيری ها مطمئن نيستند.


يک پايگاه اينترنتی وابسته به «جنبش دموکراتيک مردم ترکمنستان» گزارش داد که پليس در روز شنبه با «يک گروه مذهبی، احتمالا اسلام گرايان افراطی» درگيری داشته است.

حالمراد قليچ دردی گفت: «پس از ساعت پنج و شش غروب، سکوتی سهمگين سراسر شهر را فراگرفت. رفت و آمد بسيار کم شد و مردم از خانه هايشان بيرون نيامدند.»


در این حال، يک پايگاه اينترنتی که وابسته به بوريس شيخ مرادوف، رهبر «جنبش دموکراتيک مردم ترکمنستان»، است گزارش داد که پليس در روز شنبه با «يک گروه مذهبی، احتمالا اسلام گرايان افراطی» درگيری داشته است.


اين وب سايت در ترکمنستان فيلتر است.


اين پايگاه اينترنتی می افزايد: «شاهدان گفته اند ۲۰ پليس کشته شده اند و اجساد آنها به محلی مخفی در بيمارستانی درعشق آباد انتقال داده شده است.»


در این میان، يک خبرنگار خبرگزاری فرانسه نيز گزارش داد که وی جمعه شب و بامداد شنبه در حدود ۱۲ ساعت، صدای شلیک تفنگ های خودکار و انفجار شنيده است.


آرکادی دوبنوف، خبرنگار روزنامه «ورميا نووستی»، چاپ مسکو، نيز به نقل از منابع خود در عشق آباد گفت: «تانک ها و خودروهای زرهی به سوی يک کارخانه آب آشاميدنی» که مردان مسلح در آن پنهان شده بودند، آتش گشودند.


به گفته اين روزنامه نگار، ۱۰ تا ۲۰ پليس در اين درگيری جان خود را از دست داده اند.


مخالفان قربانعلی بردی محمدوف در سال ۲۰۰۷ به رياست جمهوری ترکمنستان رسيد، می گويند وی در اداره اين کشور شيوه ای تماميت خواهانه را در پيش گرفته است.


گروه های طرفدار حقوق بشر نيز همواره نسبت به بازداشت مخالفان سياسی دولت ترکمنستان اعتراض داشته اند.


در گزارشی که سازمان عفو بين الملل در ماه ژوئن منتشر کرد، آمده است که علی رغم وعده رييس جمهوری ترکمنستان، نقض گسترده حقوق بشر همچنان در اين کشور ادامه دارد.


XS
SM
MD
LG