لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

رسانه‌ها از خروج نیروهای بریتانیا از عراق خبر می‌دهند


بریتانیا بیش از چهار هزار نیرو در عراق دارد و گزارش‌هایی که در رسانه‌ها منتشر شده است حاکی از آن است که از ماه مارس سال آینده خروج این نیروها آغاز خواهد شد.(عکس: AFP)
بریتانیا بیش از چهار هزار نیرو در عراق دارد و گزارش‌هایی که در رسانه‌ها منتشر شده است حاکی از آن است که از ماه مارس سال آینده خروج این نیروها آغاز خواهد شد.(عکس: AFP)

رسانه‌های بریتانیایی گزارش می‌دهند که ارتش این کشور تا ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ بیشتر نیروهای خود را از عراق خارج خواهد کرد.


روزنامه‌های گاردین، تایمز، دیلی تلگراف، فایننشیال تایمز، و نیز بی بی سی روز چهارشنبه همگی به نقل از منابعی از وزارت دفاع بریتانیا که نامی از آنها نبرده‌اند این خبر را منتشر کرده‌اند.


برپایه این گزارش‌ها، انتظار می‌رود گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا، در اوایل سال آینده میلادی یک جدول زمانی برای خروج نیروی این کشور از عراق تعیین کند.


بریتانیا بیش از چهار هزار نیرو در عراق دارد و گزارش‌هایی که در رسانه‌ها منتشر شده است حاکی از آن است که از ماه مارس سال آینده خروج این نیروها آغاز خواهد شد بطوریکه تا ماه ژوئن تنها ۴۰۰ نفر در عراق باقی خواهند ماند.


این گزارش‌ها که به نقل از مقام‌های بلندپایه نظامی است، می‌افزایند با خروج نیروهای بریتانیایی از پایگاه فرودگاه شهر بصره نظامیان آمریکایی جای آنها را خواهند گرفت.


روزنامه تایمز لندن می‌نویسد که برنامه خروج نیروهای بریتانیایی باید به امضای دولت عراق نیز برسد.


تایمز می‌افزاید، انتظار می‌رود نیروهای ویژه بریتانیایی که در شهر بغداد مستقر هستند برای انجام ماموریت به افغانستان اعزام شوند. این روزنامه با این حال می‌‌نویسد، برنامه خروج نیروهای بریتانیایی در نهایت به اوضاع امنیتی عراق بستگی دارد. به نوشته تایمز، با نزدیک شدن۳۱ ژانویه که موعد انتخابات استانی در عراق است احتمال دارد در این کشور شرایط امنیتی متزلزل شود.


تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، که عمده‌ترین متحد جرج بوش در جنگ عراق بود، ۴۵ هزار نظامی بریتانیایی را به جنگ فرستاد. با این حال در پی مخالفت افکار عمومی بریتانیا، بیشتر این نیروها از عراق خارج شدند.


در ماه اکتبر سال ۲۰۰۸، جان هاتن، وزیر دفاع بریتانیا، نیز گفته بود که نیروهای این کشور تا اوایل سال آینده میلادی ماموریت خود را به پایان خواهند رساند.


روز سه‌شنبه ژنرال دیود پترائوس، که هدایت فرماندهی مرکزی آمریکا را بر عهده دارد، اعلام کرد که در چند هفته گذشته دامنه خوشنت‌ها در عراق به پایین‌ترین سطح خود از اوایل سال ۲۰۰۳ رسیده است. وی با این حال خاطر نشان کرد با اینکه اوضاع‌ امنیتی عراق نسبت به گذشته کمتر متزلزل است اما امکان بازگشت ناآرامی‌ها همچنان وجود دارد.


XS
SM
MD
LG