لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

مخالفت آمریکا با قطعنامه پیشنهادی اعراب درباره غزه


واشینگتن می‌گوید در پیش‌نویسی که لیبی، به نمایندگی از اتحادیه عرب، به شورای امنیت ارائه کرده، از حماس خواسته نشده است که حمله‌های راکتی به جنوب اسرائیل را متوقف کند. (عکس: epa)
واشینگتن می‌گوید در پیش‌نویسی که لیبی، به نمایندگی از اتحادیه عرب، به شورای امنیت ارائه کرده، از حماس خواسته نشده است که حمله‌های راکتی به جنوب اسرائیل را متوقف کند. (عکس: epa)

در نشست اضطراری شورای امنیت، که شامگاه چهارشنبه به درخواست اتحادیه عرب تشکیل شده بود، آمریکا با پیش‌نویس قطعنامه این کشورها درباره بحران غزه مخالفت کرد.


کشورهای عرب خواهان آن بودند که شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای الزام‌آور اسرائیل را به خاطر تجاوز نظامی به غزه محکوم کند.



آمریکا پیش‌نویس این قطعنامه را، که لیبی آن را به نمایندگی از ۲۲ کشور اتحادیه عرب درمیان اعضای شورای امنیت توزیع کرده بود، به دلیل «نامتوازن» و «یکسویه» بودن رد کرد.


واشینگتن می‌گوید در پیش‌نویسی که لیبی به شورای امنیت ارائه کرده، از حماس خواسته نشده است که حمله‌های راکتی به جنوب اسرائیل را متوقف کند.


زلمای خلیل‌زاد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، با اشاره به اینکه ایالات متحده بشدت در تلاش است تا هر دو طرف درگیری‌ها به آتش‌بسی فوری دست یابند، گفت که واشینگتن تاکنون «هیچ نشانه‌ای» دال بر اینکه حماس به دنبال پایان حمله‌های راکتی به اسرائیل باشد، مشاهده نکرده است.


زلمای خلیل‌زاد بهترین اقدام در موقعیت کنونی را توافق دو طرف به اجرای آتش‌بس و رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه عنوان کرد. به گفته سفیر آمریکا در سازمان ملل، برای دستیابی به این هدف می‌توان در صورت لزوم قطعنامه‌ای در شورای امنیت به تصویب رساند.


سفیر بریتانیا در سازمان ملل نیز پیش‌نویس پیشنهادی کشورهای عرب را «یکسویه» خواند اما در عین حال تاکید کرد که یک پیش‌نویس متوازن «بخت خوبی» برای جلب حمایت اعضای شورا خواهد داشت.



چهارشنبه شب و در آغاز نشست شورای امنیت بان گی مون «حمله‌های راکتی کور شبه‌نظامیان حماس و عملیات نظامی نامتناسب و ادامه‌دار اسرائیل» را محکوم کرد.

در همین حال ریاض منصور، نماینده ناظر فلسطینی‌ها در سازمان ملل، گفت که کشورهای عرب «شبانه روز» تلاش خواهند کرد تا موافقت شورای امنیت را برای تصویب قطعنامه‌ای الزام‌آور جلب کنند؛ قطعنامه‌ای که در آن «جرایمی که اسرائیل مرتکب شده است محکوم شود، تجاوز نظامی را متوقف سازد، امنیت فلسطینی‌ها را تأمین کند و محاصره را پایان بخشد.»


شورای امنیت سازمان ملل روز یک‌شنبه و تنها چند ساعت پس از آغاز حمله هوایی اسرائیل به غزه، با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی ضمن ابراز نگرانی شدید از اوضاع منطقه، از اسرائیل و فلسطینی‌ها خواسته بود تا فورا به درگیری‌ها پایان دهند.


در آن بیانیه به حمله‌های هوایی اسرائیل و شلیک راکت از سوی حماس به طور مشخص اشاره‌ای نشده بود و هیچ‌ یک از دو طرف نیز محکوم نشده بودند.


بیانیه‌های مطبوعاتی شورای امنیت، بر خلاف قطعنامه‌ها، الزام‌آور نیستند.


تاکنون نزدیک به ۴۰۰ نفر در پی حمله‌های اسرائیل به غزه کشته شدند. چهار اسرائیلی نیز در پی اصابت راکت‌های حماس جان خود را از دست داده‌اند.


بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، اسرائیل را به دلیل حمله نظامی به غزه مورد انتقاد قرار داده است.


چهارشنبه شب و در آغاز نشست شورای امنیت، بان گی‌مون «حمله‌های راکتی کور شبه‌نظامیان حماس و عملیات نظامی نامتناسب و ادامه‌دار اسرائیل» را محکوم کرد. دبیرکل سازمان ملل همچنین اقدامات جامعه جهانی برای پایان دادن به بحران در منطقه را «ناکافی» دانست.


XS
SM
MD
LG