لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

سقوط ارزش پوند و یورو در برابر دلار


در ۱۵کشور عضو حوزه يورو صبح پنجشنبه، نرخ يک يورو به ۱.۲۷۸۷ دلار رسيد. (عکس:AFP)
در ۱۵کشور عضو حوزه يورو صبح پنجشنبه، نرخ يک يورو به ۱.۲۷۸۷ دلار رسيد. (عکس:AFP)

در پی افزایش بدبينی ها نسبت به رشد اقتصادی اروپا و حدس و گمان ها درباره کمتر شدن نرخ بهره در بانک های اروپايی، روز پنجشنبه، ارزش يورو، پول واحد اروپايی، در برابر دلار کاهش يافت.


در ۱۵کشور عضو حوزه يورو، صبح پنجشنبه، نرخ يک يورو به ۱.۲۷۸۷ دلار رسيد. چهارشنبه شب در نيويورک، يک يورو برابر با ۱.۲۸۶۶ دلار بود.


سرمايه گذاران در اروپا از این موضوع بيم دارند که چرخ های اقتصاد اروپا هر بيشتر کندتر شود و همچنين انتظار می رود که بانک های مرکزی کشورهای اروپايی هرچه بيشتر از نرخ بهره بکاهند.



در این میان، ارزش پوند بريتانيا نيز در برابر دلار با کاهش روبرو بوده است. روز چهارشنبه، ارزش يک پوند به ۱.۶۱۳۸ دلار رسيد که از سپتامبر ۲۰۰۳ تاکنون سابقه نداشته است.


بر اساس گزارش ها، ارزش پوند بریتانیا در برابر دلار اندکی بهبود یافت و با کمی افزايش به ۱.۶۲۹۰ رسيد.


اين درحالی است که تنها سه ماه پيش در ماه ژوئيه، ارزش يک پوند بيش از دو دلار و ارزش يک يورو بيش از ۱.۶۰ دلار بود.


ريس بانک مرکزی بريتانيا روز سه شنبه اعلام کرد که از ورود سرمايه گذاری خارجی در اين کشور به شدت کاسته شده است و اگر اين کمبود با سرمايه خارجی ديگر جبران نشود، بريتانيا بايد بی درنگ از واردات خود بکاهد.

گوردون براون، نخست وزير بريتانيا، روز چهارشنبه گفت که اين کشور و دیگر اقتصادهای بزرگ ممکن است در رکورد فرو روند. پيش از نخست وزير بريتانيا، مروين کينگ، رييس بانک مرکزی بريتانيا، نيز نسبت به رکود در این کشور هشدار داده بود.


ریيس بانک مرکزی بريتانيا روز سه شنبه اعلام کرده بود که از ورود سرمايه گذاری خارجی در اين کشور به شدت کاسته شده است، و به گفته وی، اگر اين کمبود با سرمايه خارجی ديگر جبران نشود، بريتانيا بايد بی درنگ از واردات خود بکاهد و ارزش پوند نيز بايد کاهش پيدا کند.


در حالی نرخ بهره هم اکنون در بانک مرکزی بریتانیا و بانک مرکزی اروپا، به ترتيب ۴.۵۰ و ۳.۷۵ است، نرخ بهره در بانک مرکزی امريکا ۱.۵۰ است.


به عبارت ديگر، با وجود نرخ بهره ۱.۵۰ در آمريکا ديگر جای زيادی برای پايين آوردن نرخ بهره در آمريکا باقی نمانده است، در حالی که بانک های مرکزی بریتانیا و اروپا هنوز می توانند نرخ بهره را کاهش دهند.


XS
SM
MD
LG