لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

آمریکا قبایل افغان را مسلح می‌کند


ویلیام وود سفیر آمریکا در افغانستان از طرح تسلیح قبایل افغان برای مبارزه با طالبان خبر داد. (عکس: RFERL)
ویلیام وود سفیر آمریکا در افغانستان از طرح تسلیح قبایل افغان برای مبارزه با طالبان خبر داد. (عکس: RFERL)

ایالات متحده خطوط کلی یک طرح بحث‌برانگیز برای مسلح کردن قبایل افغان دربرابر شورشیان طالبان را ترسیم و تشریح کرد.


ویلیام وود، سفیر آمریکا در افغانستان، با اشاره به اجرای آزمایشی این طرح در جنوب و شرق افغانستان در آینده گفت که هدف از این پروژه «تقویت توان جوامع و قبایل محلی برای دفاع» از خانه و کاشانه‌هایشان است.


این طرح که پیش از این به طور رسمی از سوی دولت افغانستان پیشنهاد شده است، به طرح‌های تاکتیکی آمریکا در عراق برای مبارزه با القاعده شباهت دارد.


ایالات متحده در قالب طرح «فرزندان عراق» قبایل سنی این کشور را برای مقابله با نیروهای القاعده بسیج کرده است. طراح اصلی این پروژه در عراق، ژنرال دیوید پترائوس است که هم‌اکنون هدایت فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا را در دست دارد.


گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز سال گذشته طرح مشابهی پیشنهاد داده بود که محور آن مسلح کردن قبایل افغان بود که در آن هنگام این طرح با انتقاد یکی از فرماندهان آمریکایی مواجه شد که معتقد بود چنین اقدامی به تضعیف نیروهای دولتی افغان می‌انجامد.


حتی با افزایش ۳۰ هزار نفری نیروهای آمریکایی در افغانستان که سال آینده صورت می‌گیرد نسبت به فروکش کردن تحرکات طالبان خوش‌بینی زیادی وجود ندارد. از این رو دامنه مخالفت با مسلح کردن قبایل علیه طالبان در میان فرماندهان و سیاستمداران آمریکایی کاسته شده است.


ویلیام وود، سفیر آمریکا در افغانستان، روز سه‌شنبه همچنین اوضاع امنیتی افغانستان را در قالب آمار ارائه داد. به گفته وی در سال ۲۰۰۸ شمار بمب‌هایی که در جاده‌ها به دست طالبان کار گذاشته ‌شد، به ۲ هزار عدد رسید که نسبت به سال پیش از آن افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.


بر پایه آمار ارائه شده از سوی این مقام آمریکایی، شمار آدم‌ربایی‌ها در افغانستان نیزدر سال ۲۰۰۸ از ۱۵۰مورد به ۳۰۰ افزایش پیدا کرده است.


پیتر مک کی، وزیر دفاع کانادا، طرح مسلح کردن قبایل افغان را بحث‌برانگیز خوانده و می‌گوید که کشورش تریج می‌دهد با نیروهای دولتی و رسمی افغان همکاری کند.

مقام‌های بریتانیایی نیز روز سه‌شنبه اعلام کردند که جزییات طرح مسلح کردن قبایل افغان در اختیار آنها گذاشته نشده است اما بریتانیا در اصول با این پروژه موافق است.


با این حال پیتر مک کی، وزیر دفاع کانادا در این باره گفت: «ایده شبه‌نظامیان قبایلی که برای چندی است که مطرح شده، بحث‌برانگیز است.»


وزیر دفاع کانادا افزود که این کشور ترجیح می‌دهد در امر آموزش نیروهای دولتی افغانستان نقش داشته باشد.


پیتر مک کی همچنین گفت که در ماه نوامبر سال ۲۰۰۸ ایده مسلح کردن قبایل افغان در نشست کشورهای عضو ناتو که به افغانستان نیرو فرستاده‌اند مطرح شد اما در این زمینه «هیچ توافقی» حاصل نشد.


منتقدان این طرح می‌گویند در صورت مسلح کرد قبایل، جنگ‌سالاران در افغانستان قدرت خواهند گرفت و درگیری‌های قومی در این کشور تشدید خواهد شد.


XS
SM
MD
LG