لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

چین به اوباما درباره موازنه تجاری امیدواری داد


باراک اوباما در «شهر ممنوعه» پکن
باراک اوباما در «شهر ممنوعه» پکن
ون جیابو، نخست وزیر چین به باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده اطمینان خاطر داد که این کشور به دنبال افزایش مازاد تجاری در برابر آمریکا نیست.

نخست وزیر چین روز چهارشنبه در جریان دیدار با میهمان خود باراک اوباما تأکید کرد که «چین به دنبال مازاد تجاری نیست» و پکن خواهان «تجارت دوجانبه متوازن» با آمریکا است.

مازاد تجاری چین دربرابر ایالات متحده در سال ۲۰۰۸ به بیش از ۲۶۸ میلیارد دلار رسید.

چین با داشتن بزرگترین ذخیره ارزی جهان در خزانه‌داری خود معادل با ۲ هزار و۲۷۰ میلیارد دلار ارز خارجی دارد که برآورد می‌شود دوسوم این ذخیره ارزی به دلار باشد.

باراک اوباما روز چهارشنبه از دیوار چین دیدن کرد؛ در تصویر سفیر چین در آمریکا ژو ون‌ژونک با وی دست می‌دهد.

ون جیابو نخست وزیر چین در ادامه به رئیس جمهوری ایالات متحده گفت: «تجارت بانشاط جهانی و سرمایه‌گذاری برای غلبه بر بحران مالی جهانی موثر خواهد بود و بهبود اقتصادی جهانی را شتاب می‌بخشد.»

نخست وزیر چین با این حال ترجیح داد که درباره سیاست مالی این کشور و ارزش يوآن سخن نگوید.

منتقدان سیاست مالی چین در آمریکا می‌گویند، پکن با پایین نگه داشتن ارزش واحد پول خود دربرابر دلار، باعث شده است که صادرات این کشور به چین ارزانتر تمام شده، و تراز تجاری دو کشور همواره به نفع چین باشد.

خبرگزاری‌ دولتی چین به نقل از باراک اوباما نقل کرده‌اند که وی در جریان سفر به این نکته تأکید کرده است که تصور چین از دنیای غرب دگرگون شده است.

باراک اوباما روز سه‌شنبه با هو جین‌تائو رئیس‌ جمهوری چین نیز دیدار داشت. هو جین تائو هم در این دیدار از پرداختن به موضوع ارزش واحد پول این کشور در برابر دلار آمریکا خودداری کرد.

باراک اوباما در پایان سفر خود از دیوار چین نیز دیدن کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا در واپسین مرحله سفر بعد از ظهر چهارشنبه چین را به مقصد کره جنوبی ترک کرد.
XS
SM
MD
LG