لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

آمریکا: فرصت ایران برای پاسخ به پیشنهاد وین بسیار اندک است


نمایی از رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران
نمایی از رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران
ایان کلی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده با اعلام اینکه «سرخوردگی فزاینده‌ای» درباره نحوه عملکرد ایران پدید آمده است، تأکید کرد فرصت ایران برای پاسخ دادن به پیشنهاد هسته‌ای وین «بسیار اندک» است.

ایان کلی روز سه شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به مناقشه هسته‌ای ایران اشاره کرد و در عین حال گفت که «ما مایل نیستیم که هم‌اینک اعلام کنیم که ایرانی‌ها توافق وین را رد کرد کرده‌آند چراکه آنها هنوز آن را به طور رسمی رد نکرده‌اند.»

با وجود آنکه یک ماه از مذاکرات وین می‌گذرد، ایران هنوز پاسخ نهایی به پیشنهاد روسیه، فرانسه و آمریکا نداده است اما نحوه رفتار ایران در این زمینه به گونه‌ای بوده است که وزیر خارجه فرانسه آن را «پاسخ منفی» به پیشنهاد وین ارزیابی کرده است.

برپایه این پیشنهاد که ایران به طور اصولی با آن در وین موافقت کرده بود، تهران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را به روسیه می‌فرستند و درمقابل، مقداری کمتری اورانیوم با غنای ۲۰ درصد برای مصرف در رآکتور امیرآباد دریافت می‌کند.

در این پیشنهاد آمده است که این میزان اورانیوم که معادل ۷۵ درصد از ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصد ایران است باید تا پایان سال جاری میلادی و طی یک محموله به روسیه ارسال شود.

طرفداران این پیشنهاد معتقدند با خارج کردن ذخیره اوارنیوم غنی‌شده از ایران، جمهوری اسلامی نمی‌تواند این ذخیره را برای تولید احتمالی بمب به کار گیرد.

ایان کلی در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: «ما هیچگاه مایل نیستیم که مهلت رسمی اعلام کنیم، اما با این حال باید بگویم که فرصت بسیار اندک است».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین با اشاره به موضوع تأسیسات غنی‌سازی قم، اظهار داشت که ساخت پنهانی چنین تأسیساتی، این ظن را به وجود می‌آورد که ایران ممکن است مراکز اعلام نشده دیگری نیز داشته باشد.

‌این هفته باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز در حاشیه نشست «آسیا-اقیانوسیه» در سنگاپور، در دیدار با همتای روس خود دمیتری مدودف گفت که فرصت تهران برای پذیرفتن پیشنهادهای مذاکره‌کنندگان بین‌المللی درباره برنامه‌ هسته‌ای‌اش در حال به سر رسیدن است و رئیس جمهوری روسیه نیز از رویکرد ایران در مذاکرات هسته‌ای ابراز نارضایتی کرد.

باراک اوباما در این دیدار گفت: «متأسفانه، به نظر می‌رسد دست کم تاکنون، ایران قادر به بله گفتن به آنچه که به تصدیق همه، رویکردی خلاقانه و سازنده‌ای است، نبوده است.»

دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه،‌ نیز در این دیدار گفت که مسکو از روند مذاکرات در باره برنامه هسته‌ای ایران «رضایت» ندارد.

آقای مدودف، در عین اینکه ابراز امیدواری کرد ایران به پیشنهادهای مطرح شده پاسخ مثبت دهد، تصریح کرد که «گزینه‌های دیگر همچنان بر روی میز است تا این فرآیند را به پیش ببرد».

رئیس جمهوری روسیه پیش از این اعلام کرده بود که اگر ایران به پیشنهادهای مطرح شده از سوی کشورهای طرف مذاکره با ایران پاسخ مثبت ندهد، کاخ کرملین اعمال دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه تهران را مد نظر قرار می‌دهد.
XS
SM
MD
LG