لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

آمریکا: ایران پیشنهاد برزیل را برای وقت‌کشی به میان کشیده است


رآکتور تهران
رآکتور تهران
دولت باراک اوباما، ایران را متهم کرد که هدف از مطرح کردن پیشنهاد برزیل برای مبادله سوخت، وقت‌‌کشی و خرید زمان است.

دانیل رسترپو، مشاور ارشد باراک اوباما در امور آمریکای لاتین، اظهار داشت که ایران هم‌اکنون از تاکتیک تاخیری استفاده می‌کند.

دانیل رسترپو، مشاور ارشد باراک اوباما، در نشست سرمایه‌گذاری در آمریکای لاتین به خبرگزاری رویترز گفت: «همانطور که دولت آمریکا تصریح کرده است، ما گمان می‌کنیم زمان آن رسیده است که در شورای امنیت گامی به جلو برداشته شود.»

مشاور ارشد باراک اوباما تاکید کرد که شورای امنیت موثرترین راه برای مقابله به برنامه اتمی ایران است.

روز چهارشنبه محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، در گفت‌وگوی تلفنی با هوگو چاوز، همتای ونزوئلایی خود اعلام کرد که با پیشنهاد برزیل برای مبادله سوخت اتمی «به طور اصولی» موافق است؛ این خبر در وبسایت رئیس جمهوری ایران منتشر شد بود.

با این حال، در همین روز یک سخنگوی وزارت خارجه برزیل اعلام کرد که برزیل تاکنون پیشنهادی درباره مبادله سوخت به ایران نداده است.

این سخنگوی وزارت خارجه برزیل به خبرگزاری فرانسه گفت وزیر خارجه این کشور در سفر ماه گذشته خود به تهران، پیشنهادی در این باره نداده است، اما در یک کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی گفته بود که برزیل برای بررسی هر نوع امکانی آمادگی دارد.

در تاریخ ۲۷ آوریل خبرگزاری ایرنا از وزیر خارجه برزیل در تهران نقل کرده بود که این کشور در صورت دریافت طرح مبادله سوخت آن را بررسی خواهد کرد و همچنین می‌تواند به عنوان «ضامن سیاسی» این مبادله ایفای نقش کند.

ایرنا از وزیر خارجه برزیل نقل کرده بود: «تا آنجاکه من می‌دانم هیچ پیشنهادی نبوده اما اگر ما چنین طرحی را دریافت کنیم می‌توان آن را بررسی کرد.»

برزیل که عضو غیردایم شورای امنیت است، تاکنون با تحریم ایران مخالفت کرده است و کشورهای غربی را به مذاکره بیشتر با ایران فراخوانده است.

در پاییز سال ۲۰۰۹ با میانجی‌گری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران پیشنهاد شد که ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم ۳.۵ درصد غنی‌شده خود را به روسیه و در نهایت به فرانسه بفرستد تا دربرابر آن میله های سوختی مورد نیاز رآکتور تهران دریافت کند.

ایران با این طرح که به پیشنهاد وین موسوم شد، در آغاز به طور اصولی موافقت کرد، اما پس از مدتی از پذیرش شرایط آن خودداری کرد و اعلام کرد تنها در شرایطی حاضر به مبادله سوخت است که این سوخت در ایران مبادله شود.

بعدها علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مصاحبه با یک روزنامه روسی اعلام کرد که تهران به روسیه و فرانسه برای بازگرداندن اورانیوم اعتماد نداشت.
XS
SM
MD
LG