لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

«دولت اوباما به دنبال کاهش محدودیت در تماس‌های دیپلماتیک با ایران»


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا
خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه که نامی از وی نمی‌برد گزارش داده است که دولت اوباما برای آب شدن یخ‌های مناسبات ایران و آمریکا احتمالاً به زودی از میزان محدودیت در تماس دیپلمات‌های ایالات متحده با مقام‌های ایرانی خواهد کاست.

در ادامه گزارش رویترز آمده است دعوت از ایران در کنفرانس افغانستان در ماه جاری میلادی و اجازه دادن به دیپلمات‌های آمریکایی برای دیدار با مقام‌های ایرانی آن هم بدون هماهنگی قبلی، در راستای همین حرکت کوچک اما مهم واشینگتن در قبال تهران قلمداد می‌شود.

این منبع آگاه با تأکید بر اینکه این طرح واشیگنتن هنوز نهایی نشده است، می‌افزاید که «این تماس‌ها می‌تواند حالت فراگیر پیدا کند.»

رویترز در ادامه به نقل از تحلیلگران و دیپلمات‌هایی که نامی از آنها نمی‌برد می‌نویسد: ایده تماس مقام‌های رده- میانی دو کشور آنهم بدون صدور مجوز قبلی از سوی واشینگتن مدتی است که در دولت آمریکا به عنوان نخستین گام برای نیل به تعامل در سطوح بالاتر با ایران مد نظر قرار دارد.

رویترز همچنین به نقل از این منابع آگاه دیپلماتیک گزارش می‌دهد که با این حال گشایش دفتر دیپلماتیک آمریکا که در دوره جرج بوش مطرح شده بود در حال حاضر در دستور کار دولت اوباما نیست.

برپایه این گزارش دولت اوباما معتقد است که برای گشایش این دفتر نخست باید بستر سازی مناسب شود و احتمالاً هرگونه تصمیم در این باره پیش از انتخابات ریاست‌جهموری ایران صورت نخواهد گرفت.

پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران و به گروگان‌ گرفته شدن ۵۲ دیپلمات این کشور از سوی دانشجویان انقلابی در سال ۱۹۷۹ که ۴۴۴ روز به درازا کشید مناسبات تهران و واشینگتن قطع شد.

سال گذشته میلادی وزارت خارجه ایالات متحده برای نخستین با ویلیام برنز، دیپلمات بلندپایه این کشور را مأمور کرد تا در گفت‌وگوهای ۱+۵ در خصوص برنامه‌ای هسته‌ای ایران، شرکت کند.

در همین حال هیلاری کلینتون وزیر خارجه ایالات متحده پیش از این بارها از حضور ایران در کنفرانس افغانستان که در لاهه برگزار می‌شود استقبال کرده است.

رابرت وود سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفته است که برنامه‌ای از پیش تعیین شده برای دیدار هیات آمریکایی و ایرانی تدارک دیده نشده است. وی با این حال اظهار داشت که احتمالاً میان مقام‌های ایرانی و آمریکایی سلام و احوالپرسی رد وبدل شود.

رابرت وود همچنین تصریح کرد که دولت اوباما در حال بازنگری جامع سیاست‌های واشینگتن در مورد ایران است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با این حال از ذکر جزییات بیشتر در این باره خودداری کرد.

سفیران ایران و آمریکا تاکنون درباره مسائل امنیتی عراق با یکدیگر در بغداد دیدار و گفت‌وگو داشته‌اند.

همچنین بنا به شهادت مقام‌های وقت آمریکایی و ایرانی، ایران در سرنگونی طالبان با نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۱ همکاری داشته است. ایران همچنین یکی از شرکت‌کنندگان کنفرانس بن در سال ۲۰۰۱ بود که برای شکل‌دهی دولت تازه افغانستان تشکیل شده بود.
XS
SM
MD
LG