لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

آمریکا: سپر موشکی اروپا برای مقابله با تهدید فوری ایران


موشک اس ام -۳
موشک اس ام -۳
وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید هدف از ایجاد سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا آمادگی در مقابل «تهدید فوری» ایران است.

فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه گفت: «رهیافت بازنگری‌شده ما برای مواجهه با تهدید فوری ایران برای منطقه [اروپا] است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده تصریح کرد: «ما از منافع و متحدان‌مان محافظت می‌کنیم.»

فیلیپ کرولی همچنین تایید کرد که سامانه‌‌های ردگیری موشک‌های میان‌برد بالستیک که بخشی از سپر دفاع ضدموشکی آمریکا است، در رومانی مستقر خواهد شد.

پیش از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، تریان یاسسکو، رئیس جمهوری رومانی، اعلام کرده بود که کشورش در سپر دفاع ضدموشکی ایالات متحده در اروپا مشارکت خواهد کرد؛ انتظار می‌رود این سپر دفاعی در سال ۲۰۱۵ عملیاتی شود.

پیشتر، جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا، خواستار ایجاد سپر دفاع موشکی در خاک اروپا شده بود.

ایالات متحده در ماه سپتامبر گذشته این طرح را کنار گذاشت و همزمان از یک طرح جایگزین دفاع ضدموشکی در قاره اروپا خبر داد.

طرح پیشین که قرار بود در کشورهای چک و لهستان به اجرا درآید با مخالفت شدید مسکو روبه‌رو شد؛ روسیه تهدید کرده بود که در صورت اجرای این طرح مقابله به مثل خواهد کرد.

روز پنج‌شنبه تریان یاسسکو، رئیس جمهوری رومانی، پس از اعلام موافقت کشورش برای مشارکت در این طرح، اظهار داشت که این سپر دفاعی برای مواجهه با کشورهایی چون ایران در نظر گرفته شده است، نه روسیه.
طرح پیشین همچنین در داخل آمریکا مخالفانی داشت؛ منتقدان طرح پیشین، آن را بسیار پرهزینه دانسته و در عین حال کارایی آن را زیر سئوال برده بودند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در ماه سپتامبر از طرح جدید سپر دفاع ضدموشکی در خاک اروپا پرده برداشت؛ سپر دفاع ضدموشکی جدید بیشتر بر موشک‌های کوتاه‌‌‌برد و میان‌برد تمرکز دارد.

روز پنج‌شنبه تریان یاسسکو، رئیس جمهوری رومانی، پس از اعلام موافقت کشورش برای مشارکت در این طرح، اظهار داشت که این سپر دفاعی برای مواجهه با کشورهایی چون ایران در نظر گرفته شده است، نه روسیه.

رئیس جمهوری رومانی همچنین تصریح کرد که این سپر جدید برخلاف طرح سپر قبلی، کشور رومانی را در صورت حمله ایران پوشش خواهد داد؛ به گفته وی، سپر قبلی در صورت اجرا تنها غرب رومانی را پوشش می‌داده است.
XS
SM
MD
LG