لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۴

آمریکا: طالبان پاکستان مسئول بمبگذاری نیویورک است


میدان تایمز نیویورک
میدان تایمز نیویورک
مشاور امنیت داخلی و ضدتروریسم باراک اوباما و دادستان کل آمریکا روز یکشنبه اعلام کردند طالبان پاکستان، مسئول بمبگذاری در میدان تایمز نیویورک است.

جان برنان، مشاور رئیس جمهوری ایالات متحده، اظهار داشت در حالی که تحقیقات همچنان ادامه دارد، به نظر می‌رسد فیصل شهزاد، که متهم به بمبگذاری ناموفق در میدان تایمز نیویورک است، برای جنبش آزادیبخش طالبان پاکستان کار می‌کرده است.

ظاهرا این اظهارات مشاور باراک اوباما، در تضاد با گفته‌ اخیر ژنرال دیوید پترائوس است؛ رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده روز شنبه طی بیانیه‌ای گفته بود در حالی که فیصل شهزاد، از شبه‌نظامیان پاکستان الهام گرفته بود، او الزاما با آنها به طور مستقیم در ارتباط نبوده است.

در اظهاراتی جداگانه، اریک هولدر، دادستان کل ایالات متحده، در گفت‌وگو با شبکه ای بی سی گفت شواهد موجود حاکی از آن است که طالبان پاکستان در بمبگذاری نیویورک دخالت داشته است.

اریک هولدر گفت: «ما می‌دانیم که طالبان پاکستان به این بمبگذاری کمک کرده‌ است؛ ما می‌دانیم که طالبان پاکستان احتمالا برای تامین منابع مالی کمک کرده‌ است؛ و اینکه فیصل شهزاد از سوی آنها هدایت می‌شد.»

فیصل شهزاد، که هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برد، یک شهروند آمریکایی پاکستانی‌تبار است؛ وی سال گذشته ۵ ماه را در پاکستان گذرانده بود و در ماه فوریه به آمریکا بازگشت.

آنچنانکه مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند، فیصل شهزاد در بازجویی‌های خود اعتراف کرده است که در وزیرستان پاکستان آموزش دیده است.

فیصل شهزاد، روز دوشنبه گذشته، دقایقی پیش از آنکه هواپیما از فرودگاه نیویورک پرواز کند در فرودگاه دستگیر شد؛ وی قصد داشت از نیویورک به دوبی برود.

جان برنان، مشاور رئیس جمهوری ایالات متحده، همچنین می‌گوید پاکستان تاکنون در تحقیقات در مورد این بمبگذاری همکاری بسیار خوبی داشته است اما به گفته وی واشینگتن خواهان آن است که دقیقا مشخص شود چه کسی در این بمبگذاری به فیصل شهزاد کمک کرده است.
XS
SM
MD
LG