لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۱

مبادله ۱۴ جاسوس بین آمریکا و روسیه در وین


جمعه ۹ ژوییه، هواپیمای روسی(چپ) در کنار هواپیمای آمریکایی در فرودگاه وین
جمعه ۹ ژوییه، هواپیمای روسی(چپ) در کنار هواپیمای آمریکایی در فرودگاه وین
در بزرگترین تبادل جاسوسان دوران پس از جنگ سرد، روسیه و آمریکا ۱۴ جاسوس را روز جمعه در فرودگاه وین مبادله کردند.

دو هواپیما، یکی روسی و دیگری آمریکایی در کنار یکدیگر در فرودگاه وین قرار گرفته و ۱۰ «جاسوس» روس که به تازگی در آمریکا محاکمه شدند، در قبال چهار «جاسوس» آمریکا معاوضه شدند؛‌این مبادله که یادآور دوران جنگ سرد است، بدور از حضور خبرنگاران صورت گرفته است.

در حالی که مقام‌های اتریشی از پوشش خبری این معاوضه جلوگیری کردند، وزارت دادگستری ایالات متحده، اندکی پس از اینکه هواپیماها به طرف روسیه و آمریکا پرواز کردند، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که معاوضه با موفقیت به پایان رسید.

اف بی آی، پلیس فدرال آمریکا، کمی پس از دیدار دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، از آمریکا اعلام کرد که ۱۰ نفر را به اتهام جاسوسی برای روسیه دستگیر کرده است.

این ۱۰ نفر روز پنجشنبه در دادگاه نیویورک مجرم شناخته شدند و بلافاصله حکم اخراج آنها از خاک ایالات متحده صادر شد.

نیمه شب پنجشنبه نیز دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه چهار شهروند روس را که به اتهام جاسوسی برای غرب، مدت‌ها در زندان به سر می‌بردند را عفو کرد.

دستگیری ۱۰ «جاسوس» روس در حالی صورت گرفت، که باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده در تلاش است روابط واشینگتن با مسکو را احیا کند.

باراک اوباما و همتای روس وی در ماه آوریل در پراگ، پیمان کاهش سلاح‌های اتمی را به امضا رساندند، و قانونگذاران آمریکایی به زودی این پیمان را برای اجرایی شدن به رای می‌گذارند.

در همین حال روسیه نیز به شدت نیازمند حمایت آمریکا برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی است.

باراک اوباما در سفر ماه گذشته دمیتری مدودف به ایالات متحده، به صراحت از پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی حمایت کرده بود.

تصویب دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران نیز، حاصل نزدیکی مواضع مسکو به واشینگتن بود؛ روسیه که از انتقادهای تند علیه ایران خودداری می‌کرد، پس از اظهارات محمود احمدی‌نژاد درباره قرار گرفتن مسکو در کنار «دشمنان» ایران به شدت به این اظهارات واکنش نشان داد و حتی مقام‌های ایرانی را متهم به عوامفریبی کرد.

به دنبال مبادله «جاسوسان» میان آمریکا و روسیه ، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این معاوضه نشان از عزم رهبران دو کشور برای ارتقای روابط و شکست مخالفان این جریان است.

بزرگترین مبادله اعلام شده جاسوسان در دوران جنگ سرد مربوط به سال ۱۹۸۵ است که بیش از ۲۰ جاسوس میان بلوک شرق و غرب در برلین معاوضه شدند.

در ۲۸ ژوئن اف بی آی اعلام کرد حلقه‌ای از ماموران مخفی روس را شناسایی کرده که با هویت‌های جعلی مشغول جمع‌آوری اطلاعات حساس در ایالات متحده بوده‌اند.

اف بی‌ای می‌گوید این افراد از طریق پست عکس در سایت‌های اینترنتی و الصاق پیام‌های نامرئی در این عکس‌ها با مسکو در ارتباط بوده‌اند؛ اف بی‌ آی همچنین گفته است این افراد با دیپلمات‌های روس در نیویورک نیز در تماس بوده‌اند.
XS
SM
MD
LG