لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

گیتس خواستار موافقت روسیه با طرح سپر موشکی شد


رابرت گیتس و کاندولیزا رایس طی یک سفر دو روزه با مقامات روسی گفت وگو می کنند.(عکس:epa)
رابرت گیتس و کاندولیزا رایس طی یک سفر دو روزه با مقامات روسی گفت وگو می کنند.(عکس:epa)

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا در آغاز سفرش به مسکو گفت که آمريکا بايد تلاش کند برای طرح سپر دفاع موشکی با روسيه به نوعی توافق دست يابد.


آمريکا از ماه ها پيش مذاکراتی را آغاز کرده است تا در جمهوری چک يک رادار قوی و در لهستان سیستم دفاع موشکی مستقر کند.


روسيه مخالف اين طرح است و اعلام کرده که اين سپر در جهت مقابله با روسيه است، اما آمريکا می گويد اين سپر در مقابل تهديد موشکی کشورهای «یاغی» نظیر ايران است و نه روسيه.


آقای گيتس که يه همراه کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا روز دوشنبه در راه روسيه بود، در داخل هواپيما به روزنامه نگاران گفت:«ما خيلی چيزها را بايد مطرح کنيم، ما می خواهيم بيشتر توضيح دهيم، اما زمان آن رسيده است که آنها هم جبران کنند.»


مقامات آمريکايی در اين سفر دو روزه با ديميتری مدودوف، رییس جمهوری تازه انتخاب شده روسيه، ولاديمير پوتين، رییس جمهوری فعلی، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه و آناتولی سرديکوف، وزير دفاع روسيه ديدار و گفت و گو می کنند.


این دیدار برای بحث درباره تنش های میان مسکو و واشينگتن و ارزيابی استقلال رييس جمهوری تازه انتخاب شده از آقای پوتين صورت می گيرد.


  • «ما خيلی سعی کرده ايم که توجه روسيه را جلب کنيم که اين سپر دفاعی بر عليه آنها نيست.»
وزیر دفاع آمریکا

وزير دفاع آمريکا گفت:« ما خيلی سعی کرده ايم که توجه روسيه را جلب کنيم که اين سپر دفاعی بر عليه آنها نيست.»


وی اظهار امیدواری کرد که سفر وی و خانم رايس، توافق هايی را بر سر موارد اختلاف با روسيه حاصل کند.


آقای گیتس افزود:«ما مطلع شده ايم که آقای پوتين طرحی را که ما روی ميز گذاشته ايم، جذاب و قابل توجه يافته، اما آنها فکر می کنند که ما از اين طرح عقب کشيده ايم. ما عقب ننشسته ايم، اما طرح تازه ای هم نداريم.»


واشينگتن در اکتبر سال گذشته، پيشنهادی را به روسيه ارائه کرد که بر اساس آن این کشور از سرعت طرح اجرای سپر موشکی، تا زمانی که با اسنادی نظير آزمايش موشکی تهران، ثابت نکند که ايران يک تهديد موشکی است، خواهد کاست.


وزیر دفاع آمریکا گفت که پتانسيلی برای توافق وجود دارد، اما بايد ديد که چه اتفاقی خواهد افتاد. وی ادامه داد:«حساسيت های داخلی زيادی در لهستان و جمهوری چک وجود دارد و ما در مسکو بدون توافق آنها هيچ توافقنامه ای را که ربطی به آنها دارد، امضا نخواهيم کرد.»


در اين ديدار موارد ديگری چون کاهش سلاح هسته ای، همکاری اقتصادی، مبارزه با تروريسم و فروش سلاح مورد بحث قرار خواهد گرفت.


تاکيد آمريکا برای استقرار سپر موشکی


آمريکا به رغم مخالفت های روسيه، اعلام کرده که در ايجاد سيستم سپر دفاع موشکی، بسيار جدی است و برای سال آتی، بودجه ای معادل ۱۰ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار جهت استقرار این سیستم در نظر گرفته است.


واشینگتن می گوید که به رغم گزارش های سازمان های اطلاعاتی آمريکا درباره برنامه هسته ای ايران، استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا ضروری است و توانايی موشک های بالستيک ايران به اندازه کافی ايجاد خطر می کند.


سپر دفاع موشکی آمریکا شامل سيستم تشخيص حملات موشکی دشمن توسط رادار است که در جمهوری چک نصب می شود و ده موشک بالستيک نیز قرار است در لهستان مستقر شود.


XS
SM
MD
LG