لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

کاخ سفید: برنامه‌ای برای پاسخ به نامه احمدی‌نژاد نداریم


محمود احمدی‌نژاد
محمود احمدی‌نژاد
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تایید کرد که باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نامه‌ای از محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران، دریافت کرده است.

شامگاه سه‌شنبه، ۲۴ فروردین ماه ۱۳۸۹، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، در یک برنامه زنده تلویزیونی بدون ذکر جزئیات اعلام کرد، که نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، نوشته است.

مایک هامر، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ضمن تایید این خبر گفت: «ما قصد نداریم هم‌اکنون وارد جزییات محتوای این نامه شویم.»

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: «ما برنامه‌ای برای پاسخ دادن به این نامه نداریم چراکه چیزی برای پاسخ دادن وجود نداشت.»

محمود احمدی‌نژاد، سه‌شنبه شب در برنانه«بدون حاشیه» شبکه یک سیما در خلال صحبت‌های خود با بیان اینکه «آمریکا برای بقای خود به ایران نیازمند است»، گفت: «‌من در نامه‌ای که به اوباما نوشتم، این مورد و مسایل دیگر را هم به او خاطرنشان کردم.»

رئیس جمهوری ایران همچنین در ادامه گفت: «حالا اگر خود اوباما صلاح بداند این نامه را مطرح می‌کند.»

محمود احمدی‌نژاد در این برنامه همچنین تاکید کرد: «اوباما یک شانس بیشتر ندارد، آن هم ایران است. این حرف احساسی نیست، علمی است. وی در فلسطین نمی‌تواند کاری کند، نمی گذارند کاری بکند، شانسی هم ندارد. در عراق نیز بخت موفقیت ندارد و اوضاع افغانستان نیز پیچیده است. بر این اساس در صورتی که اوباما به ایران احترام بگذارد و با این کشور همکاری کند، فرصت‌های زیادی برای او ایجاد خواهد شد.»

محمود احمدی‌نژاد در حالی از نامه‌نگاری با رئیس جمهوری آمریکا سخن گفته است که وی در سفیر اخیر خود به ارومیه عبارات غیرمتعارف دیپلماتیک نسبت به باراک اوباما به کار برده بود.

محمود احمدی‌نژاد در واکنش به سیاست هسته‌ای جدید دولت آمریکا که در آن کره شمالی و ایران از آن مستثنی شده‌اند به رئیس‌جمهوری آمریکا عباراتی چون «ناپختگی» و «تازه‌کاری» نسبت داده و خطاب به وی گفته بود: «بدان که بزرگتر و گردن‌کلفت‌تر از تو هم نتوانسته‌اند هیچ غلطی کنند، تو که جای خود داری.»

در واکنش به این اظهارات بود که مهدی کروبی، از رهبران اصلاح‌طلب، محمود احمدی‌نژاد را به شدت درباره گفته‌ها و سیاست‌هایش مورد انتقاد قرار داد و گفت رئیس کنونی دولت به تمدن هزاران‌ ساله ایران «دهن‌کجی» می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد، درسال ۲۰۰۶ نیز به جورج بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، نیز نامه‌ای ۱۸ صفحه‌ای نوشت، اما هیچ گاه پاسخی دریافت نکرد.
XS
SM
MD
LG