لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

بنیانگذار ویکی‌لیکس: اصلاحات بزرگ با آگاهی مردم روی می‌دهد


جولین آسانژ
جولین آسانژ
جولین آسانژ، یکی از موسسان وب‌سایت افشاگر ویکی لیکس، در گفت‌وگو با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی می‌گوید که فعالیت‌های او بر اساس دیدگاه باستانی کشف حقیقت استوار است. او می‌افزاید که بسیاری از منابع ترجیح می‌دهند که اطلاعات خود را در اختیار وب‌سایت وی قرار دهند چون او قادر است به نحو بهتری از هویت و حقوق آنها حفاظت کند.


رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی: پاسخ شما به کسانی که در پاکستان در مورد صحت اسنادی که شما تحت عنوان «تقویم جنگ در افغانستان» منتشر کرده‌اید، شک و تردید دارند، چیست؟ به طور مشخص رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی ارتش پاکستان (آی اس آی) گفته است که به اعتقاد وی این گزارشات ساختگی هستند.

ـ جولین آسانژ: ما باید با حوصله و دقت به این گزارش‌ها نگاه کنیم. مطالب بسیار زیادی در آنها هست. در مجموع ۹۱هزار گزارش از واحدهای نظامی در منطقه از سفارتخانه‌های مرتبط با افغانستان، ماموران امنیتی و حتی خبرچین‌ها در این مجموعه هست. مسلم است که خبرچین‌ها گزارش‌های خود را برای پول تهیه و ارسال می‌کنند. دولت آمریکا به آنها پول می‌دهد تا ادعاها و اتهامات خیلی جدی را گزارش کنند. گاهی اوقات هم گزارش‌های آنها درست است. در نگاهی به گزارش خبرچین‌ها برای دستگاه اطلاعاتی ارتش پاکستان، می‌بینیم که ارتش آمریکا در مورد هر یک از این گزارش‌ها و میزان صحت آنها دسته‌بندی مشخصی دارد. بنابر این برخی از آنها ممکن است درست و برخی دیگر ممکن است جعلی و ساختگی باشند. بر اساس تعداد وسیع این گزارش‌ها یا مواردی که مربوط به حوادث مختلف یا دخالت آی اس آی پاکستان در این حوادث بود که ما به نقش دستگاه اطلاعاتی پاکستان مشکوک شدیم.

ـشایعاتی که در پاکستان مطرح است حاکی از آن است که درز این اطلاعات توسط خود آمریکا مدیریت شده تا حضور نظامی بیشتر در پاکستان و حتی اشغال نظامی این کشور را توجیه کند.

این حقیقت ندارد و همه می‌توانند تک تک گزارش‌ها یا تک تک جزئیات را خوانده ارتباط بین این حوادث و اوضاع را بیابند. در گذشته نیز شایعاتی مطرح بود که گویا ویکی لیکس وابسته به سیا است اما اگر خاطرتان باشد ما در گذشته اطلاعات محرمانه‌ای را در مورد دستورالعمل ارتش آمریکا در گوانتانامو، ایمیل‌های سارا پیلین نامزد معاونت ریاست جمهوری، دستورالعمل‌های محرمانه دولت چین در زمینه سانسور و ترورهای حکومتی در کینا و تیمور شرقی را افشا کرده‌ایم. کاملا مشخص است که ما موضعی بیطرفانه داریم و ما اطلاعات هر فرد یا منبعی را که انتقال آن به افکار عمومی دشوار است قبول می‌کنیم.

-خیلی‌ها انتشار «تقویم جنگ در افغانستان» توسط شما را با افشاء اسناد محرمانه وزارت دفاع آمریکا در مورد جنگ ویتنام در سال ۱۹۷۸ که به «مدارک پنتاگون» مشهور شد مقایسه می‌کنند. آیا شما شباهتی بین این دو می‌بینید؟


ما برای دن السبرگ که آن اسناد را در سال ۱۹۷۱ افشا کرد احترام فراوانی قایل هستیم و به فعالیت‌های وی در تمام این سا‌ل‌ها برای گسترش افشاگری و نقش مهم آن در جوامع ارزش فراوانی می‌گذاریم. به همین خاطر این مقایسه به این لحاظ درست است که کارما شبیه به همان افشاگری «مدارک پنتاگون» است و خود دن السبرگ نیز می‌گوید که فعالیت ما در همان مسیر قرار دارد.

- آیا شما یا ویکی لیکس به طور کلی تهدید می‌شوید و علیه شما اقدامات قضایی صورت می‌گیرد؟


در مورد «تقویم جنگ در افغانستان» تا کنون هیچ اقدام قضایی و یا شکایتی علیه ما صورت نگرفته است. به عنوان یک موسسه جدی ما گاهی اوقات ریسک‌های بزرگی می‌کنیم. در این مورد مشخص تا کنون هیچ اقدام خشونت‌آمیز فیزیکی علیه ما صورت نگرفته است. اما در ماه‌های گذشته سر و صداهای زیادی توسط دولت آمریکا علیه ما به پا شد و حتی موضوع جاسوسی به میان آمد. ولی هنوز واکنش به انتشار اسناد افغانستان کمی زود است باید منتظر شد و دید که در آینده چه خواهد شد.

-چرا شما روزنامه نیویورک تایمز، گاردین و مجله اشپیگل را برای انتشار مطالب افشاگرانه خود انتخاب کردید؟

ما به منابعی که این اطلاعات را در اختیار ما می‌گذارند تعهد می‌دهیم که با تمام امکانات و توانایی‌های علمی و حقوقی خود از آنها حفاظت کنیم. در عین حال ما متعهد می‌شویم که مطالب آنها را به شکلی منتشر کنیم که بیشترین تاثیر را داشته باشد. در این مورد مشخص به نظر ما این سه نشریه‌ای که نام بردید می توانستند بهترین تاثیر را داشته باشند.

-فکر می کنید چرا بسیاری از منابع مهم ترجیح می‌دهند که اطلاعت خود را به جای رسانه‌های معمولی در اختیار شما قرار دهند؟

چون ما متخصص این کار هستیم. ما متخصص حفاظت از منابع خبری خود هستیم . ما در انتشار تمام اخبار و اطلاعات مهم و پشت پرده تخصص داریم. در حالیکه در بسیاری از موارد رسانه‌های معمولی و بخصوص آنهاییکه در محیط محدودی فعالیت دارند از منابع خبری دوری می‌جویند و اگر هم مطالب افشاگرانه و مهمی به دست آنها برسد به زحمت بخش‌هایی از آن را منتشر می‌کنند. در حالیکه برای ما این منابع مثل گنجینه‌های بسیار مهمی هستند که باید از آنها محافظت کرد.

منابع اطلاعاتی و خبری به خوبی می‌دانند که ما مورد اعتمادترین و قابل اتکاترین هستیم هم از لحاظ تامین امنیت و حفظ هویت افراد و هم از لحاظ انتشار مطالب افشاگرانه به شکلی که بیشترین تاثیر را برجای می‌گذارد.

-از نظر شما ویکی لیکس چه نوع موسسه یا ابزاری است؟ آیا روزنامه‌نگاری است یا یک نوع فعالیت سیاسی- مدنی است؟

دیدگاه یا فلسفه‌ای که ویکی لیکس بر آن مبنا بنا شده یک دیدگاه باستانی است و آن این است که برای اتخاذ هر تصمیم درست ابتدا باید از تمام اطلاعات و حقایق مربوط به آن آگاه شد. و برای اتخاذ یک تصمیم عادلانه باید از تمام موارد حق‌کشی و ظالمانه‌ای که روی می‌دهد با خبر بود. به عنوان یک گروه فناور و پژوهشگر ما به خوبی می‌دانیم که اصلاحات بزرگ و واقعی فقط زمانی اتفاق می‌افتند که مردم به طور کلی و تصمیم‌گیران به طور مشخص واقعا از تمام حوادث و حقایق با خبر باشند.
XS
SM
MD
LG