لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

صربستان مغلوب غنا شد


بازیکن صرب اخطار می‌گیرد
بازیکن صرب اخطار می‌گیرد
با برتری يک بر صفر غنا بر صربستان در گروه چهارم جام جهانی فوتبال، نخستين پيروزی نصيب آفريقاييان شد تا تيم خوش اخلاق غنا سزاوارانه برای پيشتازی گروه منتظر آخرين ديدار يکشنبه شب بين تيمهای آلمان و استراليا شود.

در اين مسابقه هم داور در دقيقه ۷۴ آلکساندر لوکوويچ را با دومين کارت زرد اخراج کرد تا تيم صربستان ۱۶ دقيقه پايانی و وقت تلف شده را ده نفری ادامه دهد و ضمن پذيرش تک گل شکستبار چند بار تا يک قدمی رسيدن به دروازه غنا پيش برود و چند بار هم شاهد بيشترين خطر ريزشی ديگر برای دروازه اش باشد.

در پرتوريا غنايی‌ها در دقيقه ۸۵ به درستی صاحب يک ضربه پنالتی شدند که کوزمانوويچ، مدافع صرب بی دليل معترض هند خود بود. ضربه پنالتی را آساموئا گايان با ضربه ای سنگين به گل سه امتيازی پيروزی بدل کرد. اين تک گل درحالی بود که آساموئا و مهاجمان غنايی و صربی بارها تا آستانه گلزنی رفتند و ناکام ماندند. آساموئا به تنهايی دو موقعيت عالی گلزنی را از دست داد، با اين حال به عنوان مرد اول اين مسابقه انتخاب شد. مسابقه دو تيم ۳۸۸۳۳ تماشاگر داشت که تقريبا جملگی هواخواه تيم آفريقايی بودند.

در ورزشگاه لفتوس ورسفلد ستارگان سياه با وجود بازی برتر نسبت به حريف با ريشه اروپايی، در آستانه تساوی بدون گل بودند. اما خودزنی صربها با اخراج الکساندر لوکوويچ و هند پنالتی بی مورد کوزمانوويچ به سود غنايی ها شکل گرفت.

نيمه نخست با فشار غنايی‌ها و با دروازه های بسته به پايان رسيد. در اين نيمه صربها هم در دقيقه ۲۶ به يک قدمی گلزنی رسيدند که پاس پيچدار ميلاياچ بر سر راه پانته ليچ قرار گرفت و مهاجم شاخص اروپايی هشيارانه چرخيد تا از مدافع يارگيرش رها شود به به محوطه جريمه پای گذارد. با اين حال مهاجم تيم آژاکس هلند نتوانست توپ را در مهار خود حفظ کند.

در نيمه دوم گايان يک توپ را از مقابل ويديچ با سر ضربه زد، اما توپ او از پنج متری به ديرک عمودی دروازه خورد. اخراج بازيکن خشن صرب به طور عجيبی بازتابی مثبت در اين تيم داشت و پيش از آن که گل بخورد، حمله های زهرداری به دروازه غنا نشان داد. اما غنا هم در سايه اشتباه بی مورد مدافع صرب به يک پنالتی و گل برتری رسيد و گلزن، آساموآ، لحظه ای بعد توپ را به ديرک عمودی حريف زد.

اسلوونی؛ بالاتر از انگليس و آمريکا!

تيم ملی اسلوونی با درخشش و گل دقيقه ۷۹ روبرت کورن يک بر صفر تيم ده نفری الجزائر را شکست داد و بالاتر از انگليس و آمريکا پيشتاز گروه سوم جام جهانی ۲۰۱۰ آفريقای جنوبی شد.

اين نخستين پيروزی اسلوونی در جام جهانی بود که در شهر پولوونه بدست آمد. در اين بازی عبدالقادر غزالی، بازيکن جانشين در نيمه دوم از تيم الجزاير، در دقيقه ۷۵ به دليل خطای هند و دريافت دومين اخطار از سوی داور، اخراج شد.

مسابقه نه چندان دلچسب اما محکم دو تيم هنگامی برنده داشت که شليک بی زهر بازيکن وست برومويچ آلبيون از مقابل سينه فوزی شائوشی، دروازه بان الجزائر به درون گل غلتيد تا دروازه بانان انگليس و الجزائر در گروه سوم اشتباههای سرنوشت سازی داشته باشند.
از تماشاگران شاخص اين مسابقه يکی هم زين الدين زيدان، اسطوره الجزائری تبار فوتبال فرانسه و قهرمان جام جهانی ۱۹۹۸ بود.

بازيکن خطرناک الجزائر ندير بلحاج از تيم پورتس موث بود که از دفاع چپ حمله های تيم آفريقايی را شکل می داد و در دقيقه سوم هم ضربه های آزاد تخصصی اش را زد که سمير هاندانوويچ، دروازه بان تيم اسلوونی توپ را مشت کرد.

الجزائر با حمايت تماشاگران پر سر و صدای هموطنان مسافر و خود آفريقايی های جنوبی چند حضور خطرناک در مقابل دروازه اسلوونی داشت که به نتيجه نرسيد. يک بار هم ضربه کرنر کريم زيانی با پرش و ضربه سر رفيق هاليشه تجسمی از گل را آفريد، اما توپ از کنار دروازه به بيرون رفت. با اين حال شليک والتر بيرسا بهترين موقعيت گل را برای اسلوونی فراهم ساخت که با جهش آکروباتيک و نوک پنجه شائوشی اين شليک رعدآسا به بالای دروازه منحرف شد.

در نيمه دوم جنگ بيشتر در ميانه ميدان ادامه داشت اما در دقيقه ۶۰ اندراز کرم از اسلوونی در فرصتی عالی توپ را درست به همانجايی زد که دروازه بان الجزائر قرار داشت.

چند لحظه پس از ده نفری شدن تيم الجزائر، اين تيم با اشتباه دروازه بان اسلوونی و پرتاب توپ در جايی که زيانی به آن رسيد، می توانست پيش بيفتند اما دروازه بان تيم اودينزه ايتاليا با شجاعتی که نشان داد، اشتباهش را جبران کرد تا سر مدافعش داد بکشد! و ديری نپاييد که اسلوونی به گل سه امتيازی دست يافت.

مسابقه بعدی اسلوونی در روز ۱۸ ژوئن با تيم ملی آمريکا در ورزشگاه اليزپارک ژوهانسبورگ خواهد بود و الجزائر برای خود يابی در همان روز به ديدار تيم رده اول گروه، يعنی انگليس می رود. اين مسابقه در کيپ تاون خواهد بود.
XS
SM
MD
LG