لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

پیام سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به مناسبت تولد احمدی‌نژاد


فیلیپ کرولی
فیلیپ کرولی
فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، با ارسال پیام کوتاهی در شبکه توییتر، تولد محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران را تبریک گفت و از وی خواست جاش فتال، و شین باوئر، دو شهروند زندانی آمریکایی را آزاد کند.

فیلیپ کراولی، سخنگوی هیلاری کلینتون در توییتر خود نوشته است: «تولدتان مبارک رئیس جمهور احمدی‌نژاد! (تولد خود را) با فرستادن جاش فتال و شین باوئر به خانه جشن بگیرید. چه هدیه‌ خوبی خواهد بود.»

جاش فتال، شین باوئر و سارا شورد در ماه ژوییه سال ۲۰۰۹ هنگامی که در مناطق مرزی عراق و ایران به کوهنوردی مشغول بودند، توسط نیروهای مرزبان ایرانی دستگیر شدند.

ایران در ۲۳ شهریور ماه پیش از سفر محمود احمدی‌نژاد به نیویورک سارا شورد را با وثیقه ۵۰۰ هزار دلاری آزاد کرد.

با این حال دو آمریکایی دیگر که هنوز در زندان اوین هستند، به گفته مقام‌های ایرانی قرار است به اتهام جاسوسی محاکمه شوند.

به گفته مسعود شفیعی،‌ وكیل مدافع سه شهروند آمریكایی بازداشت شده، روز ۱۵ آبان قرار است در شعبه ۱۴ دادگاه انقلاب، به اتهامات ‌آنها رسیدگی شود.

وکیل این سه آمریکایی اتهامات موکلانش را «جاسوسی» و «ورود غیرقانونی» به کشور عنوان کرده است.

پیشتر حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران با تکرار اتهام جاسوسی علیه دو شهروند گفته بود، ‌این دو باید منتظر محاکمه و صدور حکم قضایی باشند.

در حالی که ایران می‌گوید این سه آمریکایی را در داخل خاک ایران دستگیر کرده است، در اسناد محرمانه‌ای که به تازگی از سوی وب‌سایت ویکی‌لیکس منتشر شده، قید شده است آنها هنگامی که در داخل خاک عراق بوده‌اند به دست نیروهای ایرانی دستگیر شده‌اند.

در اسناد منتشر شده در ویکی‌لیکس همچنین آمده است که این سه آمریکایی به هشدار‌هایی که ارتش ایالات متحده به آنها داده بود توجه نکرده و راهی مناطق مرزی با ایران شده بودند.
XS
SM
MD
LG