لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۳

نيروهای ائتلاف چند سرباز افغان را به اشتباه کشتند


سال ۲۰۰۸، خشونت بار ترين سال افغانستان پس از حمله آمريکا به اين کشور در سال ۲۰۰۱ بوده است. (عکس: epa)
سال ۲۰۰۸، خشونت بار ترين سال افغانستان پس از حمله آمريکا به اين کشور در سال ۲۰۰۱ بوده است. (عکس: epa)

وزارت دفاع افغانستان روز چهارشنبه اول آبان ماه اعلام کرد، ۹ سرباز ارتش اين کشور در اثر حمله هوايی شبانه نيروهای ائتلاف در جنوب شرقی افغانستان کشته شده اند.


ارسلان جمال، والی ولايت خوست، درباره اين حادثه به آسوشيتدپرس گفت که يک پست بازرسی ثابت روز چهارشنبه هدف حمله هوايی قرار گرفته است.


ارتش ايالات متحده نيز تاييد کرده است که احتمال دارد نيروهای دولتی افغان به طور اشتباه مورد هدف قرار گرفته و کشته يا زخمی شده باشند.


مقام های دولتی افغانستان می گويند، شمار غير نظاميانی که امسال در جريان حمله های هوايی کشته شده اند، اين تلقی را به وجود می آورد که نيروهای ناتو و آمريکايی هنگامی که درخواست پشتيبانی هوايی می کنند به اندازه کافی در شناسايی هدف خود دقت ندارند.


حامد کرزی، رييس جمهوری افغانستان، نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا را متهم کرده است که در حمله های خود هماهنگی لازم را با نيروهای افغان ندارند.


گرچه شمار تلفات غير نظاميانی که بر اثر حمله های نيروهای ناتو و آمريکاي به اشتباه مورد هدف قرار گرفته اند، به نسبت بالا است، اما حمله به نيروهای نظامی افغان از سوی نيروهای خارجی، نادر بوده است.


مقام های ارتش آمريکا قصد دارند در پيوند با اين حادثه با مسئولان افغان ديدار کنند و يک گروه تحقيق و تفحص مشترک تشکيل دهند.


ماه گذشته در پی حمله هوايی نيروهای ناتو در ولايت خوست، دو غير نظامی کشته و در حدود ۱۰ نفر ديگر زخمی شدند.


برپايه گزارش سازمان ملل، در ماه اوت، نيروهای آمريکايی نزديک به ۹۰ غيرنظامی که بيشتر آنها زن و کودک بودند را در ولايت هرات کشتند.


يک هيات تحقيق و تفحص آمريکايی، شمار غير نظاميان جان باخته در اين حمله هوايی را ۳۳ نفر اعلام کرد. ارتش آمريکا در گزارش های نخستين خود شمار غير نظاميان کشته شده را پنج تا هفت نفر اعلام کرده بود.

سال ۲۰۰۸، خشونت بار ترين سال افغانستان پس از حمله آمريکا به اين کشور در سال ۲۰۰۱ بوده است.


XS
SM
MD
LG