لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

تلفات زمين لرزه چين از مرز ۶۰۰ نفر گذشت


براساس تازه‌ترين گزارش‌ها بر اثر زمين لرزه روز چهارشنبه در مناطق کوهستانی تبت واقع در غرب چين بيش از ۶۰۰ نفر کشته و حدود ۹ هزار نفر مجروح شده‌اند.

ماموران امداد و گروه‌های نجات روز پنجشنبه نيز در شرايط جوی بسيار دشوار به فعاليت‌های خود ادامه داده و جان بدر بردگان زلزله برای دومين شب پياپی مجبور شدند که در هوای سرد منطقه بدون سرپناه مناسب شب را سپری کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس شدت زمين لرزه چهارشنبه حدود ۶.۹ ريشتر بود که بر اثر آن بيش از ۱۵ هزار خانه ويران شده است. امدادگران هنوز مشغول بيرون کشيدن قربانيان و مجروحين از زير آوار هستند و از مشاهده صحنه‌های بسيار دلخراش و اجساد کشته‌شدگان و مجروحان صحبت می‌کنند.

به گزارش شين هوا خبرگزاری دولتی چين ، ون ژيا بائو نخست وزير چين برای ديدار از منطقه و نظارت بر فعاليت‌های امدادرسانی به منطقه زلزله‌زده سفر کرده است. تصاويری که توسط خبرگزاری دولتی چين و ساير رسانه‌ها مخابره شده انبوهی از اجساد قربانيان را در کنار ساختمان‌های ويران شده نشان می‌دهد.

به گفته يک مقام محلی تعدادی از مدارس منطقه نيز به شدت آسيب ديده‌اند و تاکنون جنازه ۶۶ دانش آموز و ۱۰ معلم از آوار سه مدرسه ويران شده بيرون کشيده شده است.

به دنبال پاکسازی جاده‌ها و گشايش فرودگاه محلی عمليات نجات و امداد سرعت بيشتری پيدا کرده و اکنون بيش از ۱۰ هزار سرباز، پليس، مامور آتش‌نشانی و کارکنان بهداری در منطقه زلزله‌زده مشغول کار هستند.

به نظر می‌رسد که دولت چين کمک‌های خارجی برای عمليات امداد را نپذيرفته است. مسئول حوادث غيرمترقبه در وزارت کشور چين روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت دامنه مناطق آسيب ديده بسيار محدود است و دولت چين امکانات لازم برای پيشبرد و مديريت عمليات امداد را دارد. به گفته اين مقام دولتی بر اثر زلزله روز چهارشنبه تاکنون ۶۱۷ نفر کشته، ۳۱۳ نفر مفقود و بيش از ۹۱۰۰ نفر مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس اعزام تعداد پر شمار ماموران نجات و امداد باعث کاهش امکانات و نيازهای ضروری در اين منطقه کوهستانی و دور افتاده شده است. پيدا کردن بنزين و سوخت بسيار دشوار است و اکثر مغازه ها تعطيل هستند. معابد بودايی در منطقه مواد غذايی بين مردم توزيع کرده‌اند و سايرين مجبورند به هر شيوه‌ای که می‌توانند مواد غذايی را از ميان آوار خانه‌های خود پيدا کنند.

مقامات دولتی اميدوارند که با گشايش فرودگاه و تعمير جاده‌ها تعداد بيشتری چادر و ساير نيازهای ضروری به منطقه برسد. حدود ۱۵ هزار خانه ويران شده‌اند و حداقل ۱۰۰ هزار نفر به سرپناه موقت نياز دارند.

مشکل ديگر ارتفاع اين منطقه کوهستانی است که به خاطر سرمای هوا و کمبود اکسيژن کار ماموران امداد و نجات را دشوار کرده است. در عين حال به خاطر همين شرايط جوی سگ‌های جستجوگر نيز نمی‌توانند به خوبی کار پيدا کردن قربانيان را انجام دهند.

شدت زلزله روز چهارشنبه به گفته مرکز لرزه‌نگاری آمريکا حدود ۶.۹ ريشتر و به گفته مرکز لرزه‌نگاری چين حدود ۷.۱ ريشتر بوده است. از حدود ۲ سال پيش که وقوع يک زلزله شديد در منطقه سيچوان حدود ۹۰ هزار برجای گذاشت زلزله روز چهارشنبه شديدترين موارد بلايای طبيعی در اين منطقه بوده است
XS
SM
MD
LG