لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

کشف نامه سرقت شده دکارت در يک کالج آمريکايی


U.S. -- A page from the stolen letter (1641) by Rene Descartes discovered at Haverford College
U.S. -- A page from the stolen letter (1641) by Rene Descartes discovered at Haverford College
نامه‌ای به قلم رنه دکارت،‌فیسوف فرانسوی، که حدود ۱۵۰ سال پيش در فرانسه به سرقت رفته بود اخيرا توسط يک دانشور دانمارکی در يک دانشگاه کوچک آمريکا کشف شد.

به گزارش روزنامه گاردين اريک يان بوس دانشور دانمارکی ماه گذشته پس از جستجو در شبکه گوگل متوجه شد که در يکی از مطالب بايگانی شده در کتابخانه «هاور فورد کالج» به يک نامه سرقت شده دکارت اشاراتی شده است. اين نامه رنه دکارت مربوط به ۲۷ ماه می ۱۶۴۱ است که در آن اين فيلسوف فرانسوی در مورد يکی از کتاب‌های خود با دوستی به نام مارين مرسن مکاتبه کرده است.

اريک يان بوس پس از مراجعه به هاور فورت کالج که در حومه شهر فيلادلفياست در همکاری با مدير بايگانی ويژه اين دانشگاه متوجه می‌شوند که اين نامه واقعا متعلق به دکارت است و تاکنون کسی از وجود آن خبر نداشته است.

اين نامه چهار صفحه‌ای به قلم دکارت، يکی از چندين هزار سندی است که در اواسط قرن نوزدهم توسط کنت ليبری مديربخش اسناد در کتابخانه عمومی فرانسه به سرقت رفته است. کنت ليبری در آن زمان از فرانسه گريخت و اين اسناد را به گردآورندگان شخصی (کلکسيونرها) در انگلستان فروخت. به نظر می‌رسد که اين نامه دکارت پس از چند بار دست به دست شدن بالاخره در سال ۱۹۰۲ توسط بيوه يکی از همين گردآورندگان به هاور فورد کالج اهدا شده است.

به دنبال کشف اين نامه رييس دانشکده هاور فورد کالج با انستيتو فرانسه که در اصل اين نامه از آنجا به سرقت رفته بود تماس گرفته و پيشنهاد بازگرداندن آن را مطرح کرده است.

استفن امرسون رييس هاور فورد کالج می گويد:«مسلما ما از داشتن نامه دکارت در گنجينه اسناد خود بهره مند شده‌ايم ولی کار درست اين است که اين سند تاريخی را به محل واقعی خود بازگردانيم. ما اميدواريم که ديگران نيز مثل ما اصول امانت‌داری را رعايت کنند.»

مدير انستيتو فرانسه ضمن ابراز خوشحالی از بازگرداندن اين سند مهم به مکان واقعی خود از مدير هاور فورد کالج خواسته است که مبلغ ۱۵ هزار يورو را به عنوان تشکر بابت اين اقدام دوستانه بپذيرد.

مدير انستيتو فرانسه در نامه خود خطاب به هاور فورد کالج می نويسد:«اين مبلغ ادای احترام به حسن امانت‌داری شما و تاکيدی است بر ارزش‌های والايی که شما در آموزش دانشجويان خود بکارمی‌گيريد.» در اين نامه همچنين به ادامه تلاش انستيتو فرانسه برای يافتن و بازگرداندن ساير اسنادی که کنت ليبری به سرقت برده است تاکيد شده است.

به گفته مدير انستيتو فرانسه در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ چند مورد ديگر از اين اسناد سرقت شده در حراج اشيا نفيس به فروش گذاشته شده بود. دخالت انستيتو فرانسه و برملا کردن حقايق در مورد سرقت اين اسناد باعث شد که اين مدارک خريدار جديدی پيدا نکنند. اما انستيتو فرانسه بودجه لازم برای خريداری آنها را که به بهای سرسام‌آوری در بازار عرضه می شود ندارد.
XS
SM
MD
LG