لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

«افزایش مسلمان ستیزی و یهودی ستیزی در اروپا»


بر پایه تحقیق موسسه پی یو، آنهايی که يهوديان را افرادی «نامطلوب» می دانند و نسبت به آنها تبعيض روا می دارند، همين احساس را نسبت به مسلمانان هم دارند. (عکس: AFP)
بر پایه تحقیق موسسه پی یو، آنهايی که يهوديان را افرادی «نامطلوب» می دانند و نسبت به آنها تبعيض روا می دارند، همين احساس را نسبت به مسلمانان هم دارند. (عکس: AFP)

موسسه نظر سنجی «پی يو» در آمريکا می گويد که احساسات يهودی ستيزی و مسلمان ستيزی در کشورهای بزرگ اروپايی نسبت به سال های گذشته افزايش پيدا کرده است.


این موسسه در آخرين پژوهش منتشر شده خود به تاريخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۸ به اين نتيجه دست يافته که احساسات يهودی ستيزی و مسلمان ستيزی در کشورهای عمده اروپايی به نسبت سال های گذشته در حال افزايش است.


اين نظر سنجی که از سوی بخش «سنجش نگرش های جهانی» اين موسسه صورت گرفته، نشان می دهد که ۴۶ در صد اسپانيايی ها و بيش از يک سوم روس ها و لهستانی ها احساساتی تبعيض آميز و منفی نسبت به يهوديان دارند.


موسسه «پی یو»، بريتانيا را تنها کشور اروپایی می داند که احساسات يهودی ستيزی در آن افزايش چشمگيری نداشته و تنها ۹ درصد جمعيت مورد پرسش را در بر گرفته است.

اين گزارش می افزايد که هر چند اين نسبت در کشورهای ديگر کاهش پيدا می کند اما همچنان درصد قابل توجهی را شامل می شود.


نظر منفی در مورد يهوديان در بين آلمانی ها، ۲۵ و در بين فرانسويان ۲۰ درصد گزارش شده است.


آنچه در گزارش موسسه «پی يو» به آن تاکيد شده افزايش اين درصدها در نظر سنجی های جاری نسبت به نظر سنجی سال های قبل است. اين افزايش درصد بويژه نسبت به سال ۲۰۰۶ چشمگیر است.


موسسه نظرسنجی «پی يو» که دفتر آن در شهر واشینگتن است در گزارش خود، بريتانيا را تنها کشور اروپایی می داند که احساسات يهودی ستيزی در آن افزايش چشمگيری نداشته و تنها ۹ درصد جمعيت مورد پرسش را در بر گرفته است.


يافته های اين گزارش نشان می دهد که احساسات منفی نسبت به مسلمانان و مسلمان ستيزی به طور محسوس از نظرات منفی نسبت به يهوديان بيشتر است. نيمی از جمعيت اسپانيا و آلمان نسبت به مسلمانان احساسات منفی دارند. اين در صد در لهستان ۴۶ و در فرانسه با نسبت کمتری یعنی ۳۸ در صد است.


در مجموع اين گزارش به اين نتيجه گيری می رسد که میان نگرش مبتنی بر يهودی ستيزی و مسلمان ستيزی رابطه آشکاری وجود دارد: آنهايی که يهوديان را افرادی «نامطلوب» می دانند و نسبت به آنها تبعيض روا می دارند، همين احساس را نسبت به مسلمانان هم دارند.


وجه اشتراک ديگری که بر اساس گزارش این موسسه میان يهودی ستيزی و مسلمان ستيزی در اروپا ديده می شود آن است که با افزايش سن و کاهش سطح تحصيلات اين نگرش منفی تقويت می شود و بر عکس با کاهش سن و افزايش سطح تحصيلات، يهودی ستيزی و مسلمان ستيزی هم کاهش پيدا می کند.


XS
SM
MD
LG