لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

«به چند زندانی اعتصابی، سرانجام اجازه ملاقات داده شد»


به گفته خانواده یکی از اعتصاب غذا کنندگان اوین، روز دوشنبه، اعضای این خانواده ها پس از حدود یک ماه توانستند با این زندانیان ملاقات کنند.

علی اکبر نبوی، پدر ضیاء نبوی از فعالان دانشجویی که به دنبال وقایع انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت شد، در گفت‌و‌گو با رادیو فردا می‌گوید شرایط جسمی فرزندش خوب به نظر می‌رسید، اما در عین حال تاکید کرد که شرایط زندان تفاوتی با پیش نکرده است.

حدود چهار هفته پیش، ۱۷ نفر از زندانیان سیاسی زندان اوین در اعتراض به آنچه وضعیت بهداشتی بد زندان و محرومیت از حقوق قانونی زندانی می خوانند، به مدت ۱۶ روز دست به اعتصاب غذا زدند.

در میان این اعتصاب غذاکنندگان، مجید توکلی فعال دانشجویی چند روز پیش به زندان رجایی شهر منتقل شد، و از وضعیت فعلی او اطلاع دقیقی در دست نیست.

علی اکبر نبوی ملاقات روز دوشنبه خود با فرزندش را شرح می‌دهد:

اکبر نبوی: همانطور که اطلاع دارید بعد از بیست و پنج شش روز امروز اجازه پیدا کردیم که بچه ها را ببینیم. همه خانواده‌ها خوشحال بودند. خیلی برایم خوشحال کننده بود.

ـ شما که پسرتان را دیدید، وضعیتشان چطور بود؟

خوب بودند همه شان سر حال بودند. مشکلی نداشتند.

ـملاقات کابینی بود آقای نبوی؟

کابینی است. ملاقات حضوری ندارند. ملاقات حضوری را رد می‌کنند.

ـ آقای ضیا نبوی همراه با ۱۶ نفر از هم بندی‌هایشان در اعتراض به وضعیت زندان اعتصاب غذا کرده بودند. توضیحی دادند که در این وضعیت تغییری به وجود آمده یا نه؟


نه! اتفاقاً سئوال کردیم گفت زیاد تغییری نداشتند. تلفن‌ها هنوز قطع است و تلفن نمی‌کنند و وضعیت مثل قبل است.

ـ یعنی همان مشکلاتی که در اعتراض به آن اعتصاب غذا کرده بودند، همچنان وجود دارد؟

چون کابینی است و صدا ها ضعیف است. حالا آن وضعیت داخلی...

ـ یعنی آن وضعیت بهداشتی و نوع برخورد زندان تغییر نکرده است؟

نه همان وضعیت قبلی است. چیزی تغییر نکرده. ولی اینکه ملاقات کردیم برایم خوشحال کننده بود.

ـ چه شد که شما این اجازه را پیدا کردید؟ از کجا با شما تماس گرفتند؟

به هرحال دنبال کارشان بودیم با مقام‌های مسئول و دفتر دادستانی و مسئولان زندان تماس داشتیم؛ نمی‌د‌انم تلاش ما بود یا روال عادی بود. می‌خواستیم ملاقات حضوری به ما بدهند. متاسفانه مسئولان به ما جوابی نمی‌دادند. لااقل یک خبر سلامتی که تلفن می‌کرد یک کم نگرانی کمتر بود.

ـ همه این ها موفق شدند امروز با خانواده هایشان ملاقات داشته باشند. درست است؟

اینها که اینجا بودند اکثریتشان آمده بودند ملاقات داشتند.

ـ صحبتی کردند در مورد اینکه چه می‌گویند مسئولان زندان که در آینده چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا قرار است که آزاد شوند؟ الان چه مرحله‌ای را پشت سر می‌گذارند؟

چون امروز وقتمان کم بود، محدود بود دیگر وقت این صحبت‌ها را نداشتیم. بچه‌ها خوب بودند . مشکلی نداشتند. در این مورد صحبتی نکردیم.
XS
SM
MD
LG