لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۵

محرومیت دختران فوتبال ایران از بازی با حجاب


فدراسیون بین‌المللی فوتبال در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران به طور رسمی اعلام کرد که تیم ملی فوتبال دختران زیر ۱۵ سال ایران با حجاب اسلامی حق بازی در المپیک نوجوانان ۲۰۱۰در سنگاپور را ندارد.

به گزارش پنجشنبه خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، فريده شجاعی، نايب رييس فدراسيون فوتبال در امور بانوان با تاييد اين خبر گفته است: «نمايندگان فيفا پيش از اين با حضور دختران با حجاب ايران در المپيک نوجوانان موافقت كرده بودند، اما دوشنبه طی نامه‌ای با شركت دختران ايران با پوشش اسلامی مخالفت كرده اند.»

فدراسیون بین‌المللی فوتبال از شش کنفدراسیون قاره‌ای زیر پوشش خود شش تیم را برای پیکار در فوتبال المپیک زیر ۱۵ سال در سنگاپور انتخاب کرده است که نوجوانان دختر ایران به عنوان تنها نمایندگان آسیا گزینش شده‌اند.

بر پایه این گزارش علی كفاشيان، رييس فدراسيون فوتبال هم سال گذشته اعلام كرده بود كه فيفا سهميه حضور يک تيم از آسيا در اين بازي‌ها را به ايران داده است.

خانم فریده شجاعی اعلام کرده است که تلاش می‌کند این مشکل را هفته آینده در ژنو، مقر فدراسیون بین المللی فیفا، با مسئولان فدراسیون حل کند تا این مانع از سر راه آنان برداشته شود. او یادآور شده است که این مقامات پوشش مذهبی ما را با پوشش ملی اشتباه گرفته‌اند و مدعی هستند که اگر به دختران اجازه بازی با اسلامی داده شود، کشورهای دیگر هم مدعی حضور با لباس سنتی خود خواهند شد.

وی گفت: «برای آنان تصاویر پوشش با حجاب اسلامی و بازی آنان با این پوشش را خواهیم برد. اما برای ما اعتقادات مذهبی در بالاترین درجه اهمیت قرار دارد و این دیدگاه برای مسئولان فدراسیون فوتبال هم صدق می‌کند.»

نایب رییس فدراسیون فوتبال گفته است: «نمايندگان فيفا حضور با حجاب تيم ايران را پذيرفته بودند ولی نمی‌دانم دوباره چه اتفاقی افتاده است كه از ما خواسته‌اند با لباس رسمی فيفا مسابقه بدهيم.»

وی افزود:: «ما می‌خواهيم عكس‌های تيم‌های ملی را با پوشش اسلامی براي فيفا ارسال كنيم تا موافقت آنها را بگيريم. ما با حجاب اسلامی در آسيا بازی كرديم و هيچ مشكلی هم نداشتيم.»

در حالی که فیفا بازی با حجاب اسلامی را ممنوع کرده و به گفته نایب رییس فدراسیون فوتبال در امور بازیکنان امکان بازی بدون حجاب نیز نیست، با این حال اردوهای تیم ملی نوجوانان از بیست و ششم فروردین ماه هنوز لغو نشده است.

فریده شجاعی با سفر بدون بازگشت الگا، مربی اوکراینی تیم نوجوانان دختر یادآور شد که مذاكره با شهرزاد مظفر سرمربی پيشين تيم ملی فوتبال بانوان ايران برای قبول هدايت تيم های ملی زير شانزده و پانزده سال در جریان است.

پس از جلوگیری از بازی یک دختر نوجوان مسلمان در کانادا و اعتراض جوامع اسلامی، فیفا اعلام کرد که به دلیل احتمال قطع ناگهانی نخاع و یا خرخره و خطر مرگ برای بازیکنی که از پشت سر روسری اش گرفته و کشیده می‌شود، این پوشش ممنوع است.
XS
SM
MD
LG