لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

حذف زودهنگام نوجوانان فوتبال ايران از قهرمانی آسيا


تيم ملی ايران در دفاع از عنوان قهرمانی نوجوانان زير ۱۶ سال فوتبال آسيا ناکام ماند و با تساوی يک بر يک با نوجوانان سوريه از گروه ب مرحله نخست در تاشکند ازبکستان به مرحله يکچهارم پايانی راه نيافت.

ايران در دوره پيش با مقام قهرمانی در قاره به عنوان نماينده نخست آسيا به رقابت‌های جام جهانی نوجوانان زير ۱۷ سال ۲۰۰۹ در نيجريه پای گذاشت و با بازی‌های درخشان از مرحله گروهی صعود کرد و در مرحله يکچهارم پايانی در وقت اضافی دو بر صفر مغلوب اروگوئه شد.

اما اين بار حتی از مرحله گروهی قهرمانی آسيا نيز فراتر نرفت. نکته شايان توجه ناکامی مطلق تيم ملی جوانان ايران در رقابت‌های آسيايی در چين بود که با استخوانبندی تيم ملی نوجوانان پيشين با شکست‌های پياپی رو به رو شد.

به گزارش پايگاه خبری کنفدراسيون فوتبال آسيا از ورزشگاه پاختاکور تاشکند، ايران پس از پيروزی بر عمان و شکست از کره شمالی در مسابقه با سوريه با گل ديرهنگام عدنان تاکی، که با ضربه سر گل به ثمر رسيد، برتری يک بر صفر را از دست داد و سوريه به تساوی يک بر يک رسيد تا ايران حذف شود و سوريه راهی مرحله حذفی يکچهارم پايانی.

ايران برای صعود تنها نياز به پيروزی داشت تا به عنوان يکی از دو تيم برتر به مرحله بعدی برود. ايران برای رسيدن به اين هدف آغازی خوب داشت و گل زودهنگام سياوش حق نظری (در دقيقه پنجم) می توانست پايه صعود شود.

اما ايران به جای تلاش برای افزودن به گل برتری اش،عقب کشيد و در حالی که به نظر می‌‌آمد به هدف حفظ برتری خفيف نزديک باشد، تاکی گلی زد که سوريه برای رسيدن به دور دوم به آن نياز داشت.

سوريه در مرحله يکچهارم پايانی روز دوشنبه هفته آينده با ازبکستان ميزبان بازی می‌کند که در گروه الف هشت بر يک تاجيکستان را خرد کرد تا سرگروه شود.

در مسابقه حساس ايران و سوريه کار انفرادی زيبای حق نظری باعث شد که درست در دقيقه پنجم ايرانيان از حريف پيش بيفتند.

حق نظری توپی را در بيرون محوطه جريمه سوريه دريافت کرد و با حرکاتی فريب‌دهنده موفق‌تر از عمر خاربين، مدافع سوری پا به توپ وارد محوطه جريمه شد تا توپ را هنرمندانه به پشت سر شاحر الشکير، دروازه بان، در سمت راست دروازه جای دهد.

ايران پس از اين گل مديون دروازه‌بانی ميثم لباف بود که در دقيقه ۱۷ مانع گل تساوی بخش شد. ضربه آزاد عبد صبوح با اثر گذاری والات حمدی در آستانه گل شدن بود که دروازه بان با جهشی آکروباتيک توپ را روانه کرنر کرد.

در حالی که سوريه برای رسيدن به گل تساوی به سختی فشار می‌اورد، ايران با شليک سنگين کاپيتان علی فتحيان می‌رفت به گل دوم برسد که الشکير با پنجه راه آن را منحرف کرد.

در آخرين لحظه نيمه نخست هم لباف منجی دروازه‌اش شد و با يک دست مانع ورود ضربه صبوح به دروازه‌اش شد تا برتری اندک ايران در نيمه نخست پابرجا بماند.

سوريه در نيمه دوم به حمله ادامه داد و تلاش ايران برای شکستن دفاع محکم سوريه بی‌حاصل بود و حملات آنان همراه با احتياط و پرهيز از خطر می‌نمود. اما چنين تاکتيکی برای مدت زمان طولانی دوام نياورد و در فاصله ۱۲ دقيقه تا پايان مسابقه سوريه به گل تساوی بخش رسيد. در اين لحظه حسام عمرو يک توپ را به سوی دروازه ايران ارسال کرد و تاکی با پرشی بين دو مدافع ايرانی با ضربه سر توپ را از بالای سر لباف به درون دروازه فرستاد.

در دقيقه‌های پايانی ايران پيش کشيد اما سوريه با موفقيت در برابر حملات ايرانيان مقاومت کرد تا با حفظ تساوی يکی از هشت تيم مرحله بعدی باشد.

در اين گروه کره شمالی با پيروزی دو بر يک بر عمان، با هفت امتياز پيشتاز شد و سوريه با يک پيروزی و دو تساوی پنج امتيازی و دوم شد. ايران چهار امتياز بدست آورد.
XS
SM
MD
LG