لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

قهرمانی تکواندوی ايران در آسيا با چهار طلا، يک نقره و يک برنز


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
تيم تکواندوی ايران با مدال طلای حسين تاجيک به چهارمين طلای خود در رقابت های قهرمانی آسيا دست يافت و در آستانه قزاقستان با ۵۹ امتياز بر سکوی نخست ايستاد.

در پايان اين رقابت ها از سوی کميته برگزاری فرزاد عبداللهی قهرمان وزن پنجم به عنوان فنی ترين تکواندوکار انتخاب شد. رضا مهماندوست، مربی تيم ايران به همراه مربی کره به عنوان بهترين مربی و احسان الله جابری، پزشک تيم ايران به عنوان بهترين پزشک معرفی شدند.

در سومين و آخرين روز حسين تاجيک در وزن هشتم موفق شد در مسابقه پايانی حريف قزاق خود را با امتياز شکست دهد و قهرمان شود. او در دور نخست استراحت داشت و سپس بر حريفان ازبک و قطری پيروز شد و به مسابقه پايانی رسيد.

در اين پيکارها رقيب اصلی ايران تيم کره جنوبی بود که در جريان رقابت ها بين مسئولان دو تيم ايران و کره جنوبی کشمکش‌های خارج از صحنه رقابت (شياپچانگ) بر سر داوری پديد آمد.

ايران در شب نخست دو طلا و در شب دوم يک طلا بدست آورد. وقتی در شب دوم يوسف کرمی در مسابقه پايانی وزن هفتم در برابر حريف کره ای سه بر سه مساوی کرد و در راند طلايی بازنده اعلام شد، اين تنش به اوج خود رسيد. مدال طلای کرمی می‌توانست ايران را قهرمان پيش هنگام رقابت‌های آسيايی کند.

اعتراض رضا مهماندوست، سرمربی تيم ايران از سوی ژوری پذيرفته نشد. کرمی برای رسيدن به ديدار پايانی، تکواندوکارانی از بحرين، ويتنام و اردن را شکست داده بود. کرمی در المپيک ۲۰۰۴ آتن مدال برنز گرفت.

در شب نخست مسعود حجی زواره در وزن ششم و محمد باقری معتمد در وزن چهارم و در شب دوم فرزاد عبداللهی در وزن پنجم برای تکواندوی ايران مدال طلا گرفتند. در شب دوم يوسف کرمی نقره گرفت و رضا نادريان در وزن سوم به مدال برنز مشترک دست يافت. فرزاد عبدللهی در وزن پنجم در روزهای پايانی اردو جايگزين عليرضا نصر آزادانی شد در مسابقه پايانی بر کيم هو از کره جنوبی با امتياز ۵ بر۲ به برتری رسيد و مدال طلا گرفت.؛ تيم کره جنوبی با دو طلا، دو نقره و يک برنز دوم شد.


در بخش زنان موفق ترين تکواندوکار ايران سمانه شش پری در وزن سوم بود که موفق شد مدال نقره را از آن خود کند. شش پری در مسابقه نيمه پايانی بر لی سو از کره جنوبی با امتياز ۱۲ بر ۶ به برتری رسيد و راهی فينال شد. او در مسابقه پايانی از لی جی از چين با امتياز نزديک ۵ بر ۴ شکست خورد و به مدال نقره رسيد. شش پری به ترتيب تاکيلا بهندی از هند و سپس حريفی از فيلی پين را شکست داده بود. پريسا فرشيدی و سوسن حاجی‌پور در شب نخست مدال برنز گرفتند.

سارا خوش جمال فکری در شب آخر به صحنه رفت و در همان دور نخست از حريف سری لانکايی شکست خورد و حذف شد.

رده‌بندی مردان:

۱- ايران با ۴ مدال طلا، يک نقره و يک برنز و ۵۹ امتياز
۲- کره جنوبی با ۲ مدال طلا، ۲ نقره و يک برنز و ۴۳ امتياز
۳- تايلند با ۲ طلا و ۳۳ امتياز
۴- قزاقستان با يک نقره و ۲ برنز و ۲۴ امتياز

رده‌بندی زنان:

۱- کره جنوبی با ۴ مدال طلا و ۲ نقره و ۵۵ امتياز
۲- چين با ۲ مدال طلا و ۲ نقره و ۴۱ امتياز
۳- تايوان با يک طلا، يک نقره و ۳ برنز و ۳۰ امتياز
۴- قزاقستان با يک طلا و يک برنز و ۲۳ امتياز
۵- ايران با يک نقره و ۲ برنز و ۱۹ امتياز
XS
SM
MD
LG