لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۱

پيروزی تاريخی تیم ملی والیبال ايران بر ژاپن


تيم ملی ايران در چهارمين حضور در رقابت‌های قهرمانی واليبال جهان به نخستين پيروزی خود در تاريخ اين رقابت‌ها دست يافت و با يک بازيابی درخشان مسابقه باخته در برابر تيم ملی ژاپن را به پيروزی سه بر يک بدل کرد.

ايران به ترتيب ۱۵ بر ۲۵، ۲۵ بر ۱۷، ۲۶ بر ۲۴ و ۲۵ بر ۲۳ ژاپن را در دومين روز رقابت‌ها در گروه اول شکست داد. اين رقابت‌ها در ميلان ايتاليا انجام می‌شود.

ايران شب پيش از اين سه بر صفر از مصر، قهرمان آفريقا شکست خورده بود و دوشنبه شب با ايتاليای ميزبان بازی می‌کند. ژاپن پس از دو شکست پياپی در آخرين روز رقابت‌های دور نخست گروهی (دوشنبه) با مصر بازی خواهد کرد. از هر گروه چهار تيمی سه تيم به دور دوم صعود می‌کنند که پيروزی مصر می تواند صعود ايران را حتمی کند.

در «ست» نخست ژاپن توانست کاملا بر حريف برتری داشته باشد و تا سوت پايان هرگز فرصت خوديابی به ايران نداد. در ست سوم هم بازی پاياپايی با ايران داشت و حتی در امتياز ۲۴ بر ۲۲ کمترين فاصله را با برتری دو بر يک داشت. اما سرانجام تسليم قدرت تهاجمی محکم ايران شد.

در ست نخست کونيهيرو شيميزو نخستين امتياز را برای ژاپن ثبت کرد و ژاپن خيلی سريع کنترل بازی را در دست گرفت و ايران را به گرفتن نخستين تايم اوت در امتياز چهار بر صفر وادار کرد. اسپک يوتا آبه از ژاپن فاصله را تا نخستين تايم اوت تکنيکی در امتياز هشت بر سه نگاه داشت.

محمد موسوی عراقی از ايران سعی کرد که امتيازها را به هم برساند، اما ژاپن در تايم اوت تکنيکی دوم باز در امتياز ۱۶ بر ۱۰ برتری خود را حفظ کرد. ايران نتوانست سرعت لازم را بدست آورد و ژاپن کار اين ست را با برتری ۲۵ بر ۱۵ به اتمام رساند.

سرويس خطای تاتسويا فوکوزاوا شروع کننده ست دوم بود. ايران از اين موقعيت سود بر و تا تيم اوت تکنيکی دوم برتری هشت بر سه بدست آورد. ژاپن اين فاصله را توسط يوسوکه ايشيجيما گوتسو تا امتياز هشت بر شش کم کرد.

اما ايران توانست تا تايم اوت تکنيکی دوم برتری ۱۶ بر ۱۱ را داشته باشد. عليرضا نادی، کاپيتان تيم ايران تصميم گرفت با بستن راه حمله‌های ژاپن برتری را حفظ کند و با بستن در بازی به روی حريف برتری را تا برد ۲۵ بر ۱۷ پيش ببرد.

يک دفاع موفق از سوی گوتسو شروع ست سوم بود. در نبردی پاياپای ايران تا تايم اوت تکنيکی نخست هشت بر هفت پيش افتاد. اما امتيازها ۱۰ بر ۱۰ شد. گوتسو نشان داد که بازيکن کليدی تيم ژاپن است و به تيمش برتری ۱۳ بر ۱۰ را داد تا ايران تقاضای تايم اوت کند.

ژاپن با حفظ آهنگ بازی‌اش برتری را در تايم اوت دوم اين ست به ۱۷ بر ۱۶ رساند. گوتسو همچنان امتيازهای با ارزشی را برای ژاپن به ثبت رساند. اما ايران شروع به بازيابی خود کرد و امتيازها بار ديگر به تساوی ۲۴ بر ۲۴ رساند. ايران امتياز تعيين کننده سرنوشت ست را بدست آورد و محمد کاظم راه يک توپ را بست تا اين ست مهم ۲۶ بر ۲۴ به سود ايران تمام شود.

ست چهارم با امتياز چهار بر چهار آغاز شد ولی ايران کنترل بازی را در دست گرفت و تا تايم اوت تکنيکی نخست هشت بر پنج پيش افتاد. موسوی با يک دفاع و سپس با يک اسپک برتری ايران را به ۱۰ بر شش رساند. ايران چند امتياز را هدر داد و چند سرويس را خراب کرد، اما تا تايم اوت دوم همچنان ۱۶ بر ۱۳ برتری داشت.

دو دفاع با ارزش موسوی باعث شد تا ايران بار ديگر از ژاپن پيشی گيرد. شيميزو با گرفتن چند امتياز و کوشيکاوا با يک ضربه خوب باز به بازی تساوی ۲۰ بر ۲۰ را داد. سپس ايران با يک جنگ پايانی کار نخستين پيروزی تاريخی را به امام رساند.

ايران تا کنون در رقابت‌های جهانی ۱۹۷۰، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ قهرمانی جهان حضور داشته است که بهترين مقامش نوزدهم در سال ۲۰۰۶ بود.
XS
SM
MD
LG