لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

آتشفشان با ایسلند کاری ندارد


ایسلند
ایسلند
جمهوری ایسلند، کشوری جزیره‌ای در شمال اقیانوس اطلس، چند روزی است که در صدر خبرهای رسانه‌ها قرار دارد؛موضوع، آتشفشانی است که با فعال شدن‌اش، صدها پرواز را بر فراز اروپا لغو کرده است.

در خبرها و گزارش‌ها معمولاً درباره مسافرانی می‌شنویم که به دلیل انتشار خاکستر آتشفشان ایسلند در آسمان اروپا، در فرودگاه‌ها مانده‌اند.

کارل برگیسون، فیلمساز ایسلندی، درباره وضعیت مردم ایسلند در شرایطی که یک آتشفشان در این کشور فعال شده، می‌گوید: «شاید تعجب کنید ولی موقعیت فعلی در کل کشور ایسلند کاملا آرام و طبیعی هست. آتشفشان ایسلند در دست‌کم صد و هفتاد کیلومتری شرق ما قرار دارد و شرایط آن هیچ تاثیری بر شهروندان ایسلند نگذاشته. تنها اتفاق این هست که این آتشفشان، خاکسترش را به سمت آسمان اروپا فرستاده است.»



پس مردم کاملا امن هستند؟

کاملا. .. با این استثنا، که چند مزرعه و شهر کوچک اطراف آتشفشان کمی صدمه دیده‌اند. خاکستر به سطح زمین رسیده. اما بقیه مردم کشور در سلامت کامل هستند و هیچ مشکلی برایشان پیش نیامده.

آیا مردم از فعال شدن آتشفشان ترسیده‌اند یا نگران هستند که اتفاقی بعد از این بیفتد؟

نه... ما منتظر این اتفاق بودیم ولی نه این آتشفشان. فکر می‌کردیم ممکن هست بقیه آتشفشان‌ها فعال شوند. به همین دلیل کمپ‌های اورژانسی و کمک‌رسانی در نظر گرفته شده. ولی به طور کلی، بیشتر مردم ایسلند اصلا نگران این آتشفشان‌ها نیستند. این کوه‌‌ها پیش از زمانی که ما به دنیابیاییم، اینجا بوده‌اند و ما به آنها عادت داریم.

وضعیت فرودگاه‌ها در ایسلند چطور است؟ آیا مثل بیشتر فرودگاه‌ها در سطح اروپا، این روزها پر از مسافران و توریست‌هایی هستند که گیر کرده‌اند؟


الان دیگه اینطور نیست. بیشتر پروازها بیشتر مشکلات مربوط به کشورهای اروپایی و بریتانیا هست. تعداد کمی از توریست‌ها باقی مانده‌اند که مشکل پرواز دارند.

پیش‌بینی دولت ایسلند و متخصصان در این زمینه چیست؟ این ماجرا چقدر طول خواهد کشید؟

تنها چیزی که ما می‌دانیم این هست که هیچی نمی‌دانیم! آخرین زمانی که این اتفاق افتاد خیلی وقت پیش بود. به نظر می‌رسد اینبار روند کندتری دارد. پیش‌بینی‌ها میگو‌ید ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد، ممکن هم هست، به زودی به پایان برسد. کسی نمی‌تواند زمان و شرایط قطعی را تعیین کند.
XS
SM
MD
LG