لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۲

«آمریکا و لیبی در راهی سازنده گام نهاده اند»


کاندوليزا رايس يادآور شد ديدار با معمر قذافی «فاز نوينی» در مناسبات دو کشور است. (عکس: AFP)
کاندوليزا رايس يادآور شد ديدار با معمر قذافی «فاز نوينی» در مناسبات دو کشور است. (عکس: AFP)

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمریکا، گفت و گو با رهبر لیبی را «پربار» و «فراگیر» خواند و «تصمیم گیری های دشوار» را لازمه حل مسائل گذشته بین دو کشور دانست.

در اين ديدار که در طرابلس، پایتخت لیبی، انجام شد، مبارزه عليه تروريسم، مناسبات فرهنگی، بازرگانی و سياسی دو کشور مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.


کاندوليزا رايس، با معمر قذافی در همان ساختمانی ديدار کرد که سال ۱۹۸۶ از سوی ايالات متحده بمباران شد و در آن ده ها نفر و از جمله دختر خوانده رهبر ليبی کشته شدند.


این اقدام آمریکا در واکنش به يک بمب گذاری در يک دیسکو در شهر برلين، که ليبی به دخالت در آن متهم شد، انجام شد. در آن بمب گذاری شماری از سربازان آمریکایی کشته شدند.


کاندوليزا رايس پس از ديدار با رهبر ليبی گفت که دو کشور تصميم گرفته اند در راهی سازنده گام بردارند.


او روز جمعه گفت که وی نخستين وزير امور خارجه ايالات متحده است که پس از ۵۵ سال از ليبی ديدار می کند.


وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد که با رهبر ليبی در مورد بسياری از نگرانی های مشترک دو کشور از جمله مسائل آفريقا و نيز اهميت مبارزه با تروريسم گفت و گو کرده است.


کاندوليزا رايس، با معمر قذافی در همان ساختمانی ديدار کرد که سال ۱۹۸۶ از سوی ايالات متحده بمباران شد و در آن ده ها نفر و از جمله دختر خوانده رهبر ليبی کشته شدند.

به گفته خانم رايس، در اين ديدار همچنين درباره زمينه سازی برای بازرگانی و سرمايه گذاری میان دو کشور بحث و گفت و گو شده است.


او همچنين از امضای توافقنامه ای در آينده نزديک خبر داد که برپايه آن دانشجويان ليبيايی می توانند در آمريکا و دانشجويان آمريکايی در ليبی تحصيل کنند.


کاندوليزا رايس يادآور شد ديدار با معمر قذافی «مرحله جدیدی» در مناسبات دو کشور است و اتخاذ «تصميم های دشوار» و «تلاش سخت شمار بسياری از افراد» را ضامن حل و فصل «مسائل گذشته» عنوان کرد.


وی که در يک کنفرانس خبری که به همراه همتای ليبيايی اش، عبدالرحمن شلغم، برگزار شده بود، گفت: «گمان می کنم آغاز خوبی داشتيم. پس از سال های طولانی، اين فقط يک آغاز بود. به نظرم بسيار خوب است که ايالات متحده و ليبی راهی به جلو می گشايند.»


کاندولیزا رايس در اين کنفرانس همچنين گفت که در ديدار از ليبی به مسائل حقوق بشری نيز پرداخته است.
وزير امور خارجه آمريکا که عصر روز جمعه ۱۵وارد ليبی شد، بلند پايه ترين مقام دولت آمريکا است که از سال ۱۹۵۷به ليبی سفر کرده است.


خانم رايس روز شنبه در مرحله بعدی سفر خود به تونس رفت.


معمر قذافی که رونالد ريگان، رييس جمهوری پیشین ایالات متحده، او را «سگ ديوانه»، و ديگر رييس جمهوری های آمريکا هم در ۵۰ سال گذشته او را «تروريست» لقب داده بودند، در يک ساختمان دولتی واقع در مرکز طرابلس به استقبال وزير امور خارجه آمريکا آمد.


او که جامه سفيد رنگ بلندی بر تن داشت، هنگام خوش آمد گويی در برابر کاندوليزا رايس، بر اساس سنت کشورش دست بر سينه نهاد و از دست دادن با او خودداری کرد، اما دست مردان همراه او را فشرد.


رهبر ليبی، يک سال پيش از اين ديدار، در گفت وگو با شبکه تلويزيونی «الجزيره»، کاندوليزا رايس را ستوده بود: «من از اين زن حمايت می کنم، او را تحسين می کنم و از اينکه به رهبران عرب دستور می دهد مفتخرم، من به او افتخار می کنم چون يک زن با اصالت آفريقايی است.»


وزير امور خارجه آمريکا، در بدو ورود به ليبی و پيش از ملاقات با معمر قذافی به خبرنگاران گفته بود: «راهی طولانی در پيش است، اما من باور دارم که اين ديدار ثابت می کند آمريکا دشمن ابدی ندارد.»


او در ادامه سخنانش همچنين گفته بود: «اين دیدار ثابت می کند که وقتی کشورها آماده تغييرات استراتژيک در سياست خود می شوند، آمريکا هم آمده تغيير می شود، با صراحت می گويم، من هرگز فکر نمی کردم که از ليبی ديدار کنم.»


ليبی که تا سال ۲۰۰۳ ميلادی به به اتهام دست داشتن در اقدامات تروريستی مورد تحريم بين المللی قرار داشت، پس از حمله آمريکا به عراق اعلام کرد تصميم گرفته است تمامی اطلاعات درباره برنامه های ساخت سلاح های کشتار جمعی خود را در اختيار مراجع بين المللی قرار دهد.


پس از آن، ليبی متعهد به پرداخت غرامت قربانيان دو عملیات تروريستی شد. اين دو عملیات تروريستی عبارت بودند از بمب گذاری در هواپيمای بوئينگ ۷۴۷ شرکت هواپيمايی پان آمريکن در سال ۱۹۸۸ در مسير لندن به نيويورک و بمب گذاری در يک هواپيمای مسافربری فرانسوی در سال ۱۹۸۹ در مسير چاد به پاريس.


در جريان اين دو بمب گذاری، در مجموع بيش از ۴۰۰ نفر کشته شدند و دولت ليبی با پرداخت غرامت به بازماندگان اين قربانيان موافقت کرد.


در پی اعلام موافقت ليبی، دولت آمريکا برخی تحريم های اقتصادی و سياسی عليه اين کشور را لغو کرد، اما تحريم های تسليحاتی همچنان برقرار بود. سر انجام در سال ۲۰۰۶ آمريکا و ليبی توافق کردند که سطح روابط سياسی خود را به سفير ارتقا دهند.


همچنين مرداد ماه گذشته، آمريکا و ليبی با امضای توافقنامه ای متعهد شدند که به طور متقابل غرامت اقداماتی که عليه يکديگر مرتکب شده اند را پرداخت کنند.


ليبی متعهد به پرداخت کامل غرامت قربانيان لاکربی و بمب گذاری در يک ديسکو در آلمان شد و آمريکا هم قبول کرد که غرامت قربانيان حملات هوايی به طرابلس، پايتخت ليبی و يک شهر ديگر ليبی در سال ۱۹۸۶ را پرداخت کند.


XS
SM
MD
LG