لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

ایران بار دیگر ضرب الاجل هسته ای را رد کرد


آقای متکی می گوید: «در مذاکرات تهران هيچ صحبتی از تاريخ مشخصی مطرح نبود.» (عکس: AFP)
آقای متکی می گوید: «در مذاکرات تهران هيچ صحبتی از تاريخ مشخصی مطرح نبود.» (عکس: AFP)

همزمان با فشارهای بین المللی بر ایران برای ارائه پاسخ خود به بسته پیشنهادی غرب تا روز شنبه، جمهوری اسلامی بار دیگر هر گونه ضرب الاجلی در این زمینه را رد کرد.


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران با رد این ضرب الاجل گفته است: «در مذاکرات تهران هيچ صحبتی از تاريخ مشخصی مطرح نبود.»


اشاره آقای متکی به سفر خاویر سولانا، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران است که در جریان آن وی بسته ای حاوی مشوق های اقتصادی به مقام های جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد.


آقای سولانا خواستار پاسخ سریع ایران به این بسته شد ولی مقام های ایران اعلام کردند که با دقت مشوق ها را بررسی و سپس به آن پاسخ می دهند.


وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در پایان نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو جنبش غیر متعهد ها در تهران گفت: «ما آقای سولانا و نمايندگان کشورهای ۱+۵ را به مذاکرات تهران توجه می دهيم، در مذاکرات تهران زمانی که آقای سولانا non paper (سند غیر رسمی) را به طرف ايرانی ارائه کرد گفت که اين پيشنهاد ماست و برای مذاکرات، ما منتظر پيشنهادات ايران هستيم.»


وی افزود: «ما به آقای سولانا (در تهران)گفتيم ظرف مدت يک ماه non paper را بررسی و پيشنهادات خود را ارائه خواهيم کرد، در اين رابطه به تعهد خود عمل کرديم و در ژنو آقای جليلی پيشنهاد بررسی شده ايران را در قالب يک non paper به طرف مقابل ارائه کرد.»


در مذاکرات ژنو که روز شنبه ۲۹ تيرماه برای شنیدن پاسخ ایران به بسته پیشنهادی غرب برگزار شد کشورهای شرکت کننده به تهران دو هفته فرصت دادند تا پاسخ نهایی خود را در این زمینه ارائه کند.


  • «ادبيات تاريخ گذاشتن در مذاکرات برای ما مفهوم ندارد و در عين حال اميدواريم گفت و گوهای سازنده شکل بگيرد.»
وزیر امور خارجه ایران


خاوير سولانا نيز در کنفرانس خبری مذاکرات ژنو که به همراه سعيد جليلی برگزار شد، به خبرنگاران گفت که انتظار دارد ايران به بسته پيشنهادی غرب در ظرف دو هفته پاسخ دهد.

پیشتر رییس جمهوری اسلامی ایران و سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور نیز چنین ضرب الاجلی را رد کرده بودند. این در حالی است که کاندوليزا رايس، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اين هفته از ايران خواسته بود که پاسخ به بسته پيشنهادی ۱+۵ تاخير نکند.


طبق پيشنهاد گروه ۱+۵ به ايران، تهران طی شش هفته برنامه غنی سازی خود را توسعه نخواهد داد و کشورهای غربی نيز در اين مدت اقدامی برای تشديد تحريم ها عليه ايران انجام نخواهند داد.



تندتر شدن لحن مقام های ایران


آقای متکی در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: «درک ما اين است که کشورهای غربی يک بسته پيشنهادی دادند و ما هم يک بسته ارائه کرديم بنابر اين بايد محورهای مشترک دو مداليته مورد توافق قرار بگيرد.»


وی افزود: «ادبيات تاريخ گذاشتن در مذاکرات برای ما مفهوم ندارد و در عين حال اميدواريم گفت و گوهای سازنده شکل بگيرد.»


اظهارات مقام های ایرانی در باره پرونده هسته ای این کشور و مخالفت با خواست جامعه جهانی با تعلیق غنی سازی اورانیوم در روزهای اخیر تند تر شده است و آیت الله خامنه ای، رهبر ایران روز چهارشنبه گفت که ایران به برنامه اتمی خود ادامه می دهد.


این اظهارات با واکنش فرانکو فرانتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا روبرو شد که گفت: از اظهارات آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، « بسيار مايوس» شده است.


  • «مهلت ايران برای ارائه پاسخ درمورد بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ به تهران تا پايان اين هفته است و هرگونه سرپيچی ايران از اين مهلت، بدون پيامد نخواهد بود.»
شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

فرانکو فراتينی تصريح کرد: کشورهای اروپايی لازم است به اين سخنان « پاسخی جدی و فوری» دهند.



در همین زمینه، ديويد ميلیبند، وزير خارجه بريتانيا، نيز گفت که کشورهای اروپایی در انتظار پاسخ رسمی ايران تا روز شنبه آينده هستند.



آقای ميلیبند افزود که دولت بريتانيا اميدوار است بتواند به رويکرد دوگانه تشويق و تنبيه ايران ادامه دهد.


آمريکا نیز روز چهارشنبه ضمن هشدار به ايران تاکيد کرد: مهلت ايران برای ارائه پاسخ درمورد بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ به تهران تا پايان اين هفته است و هرگونه سرپيچی ايران از اين مهلت، بدون پيامد نخواهد بود.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا گفت: ايران در مذاکرات ژنو در ۱۹ ژوييه از مهلت دو هفته ای که تا شنبه آينده است آگاه بوده و آنرا پذيرفته است.



شان مک کورمک افزود: سرپيچی ايران از خواست متعارف و عادلانه شورای امنيت پيامدهای خود را در پی خواهد داشت.




به نظر می رسد که با ادامه سرپیچی ایران از خواست جامعه جهانی برای تعلیق غنی سازی اورانیوم، تحریم های بیشتری در انتظار تهران باشد.


در همین رابطه، يک ديپلمات بلند پايه غربی می گويد: اتحاديه اروپا در صدد است تا تحريم هايی فراتر از قطعنامه ۱۸۰۳ سازمان ملل را به اجرا بگذارد تا شايد از اين طريق تهران را وادار کند که فعاليت مربوط به غنی سازی را متوقف کند.


در همين رابطه سفرای اتحاديه اروپا روز سه شنبه جلسه ای درخصوص اجرا قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران، و گسترش اين تحريم ها برگزار کردند.


اين ديپلمات که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت: بريتانيا و فرانسه، می خواهند از قطعنامه ۱۸۰۳ فراتر روند و آن بخش هايی را که مجبور بودند به خاطر روسيه و چين ناديده بگيرند، را به اجرا بگذارند.


شورای امنيت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مربوط به غنی سازی را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين در خواست برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه داده است.


XS
SM
MD
LG