لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

«بازداشت‌ها به خاطر هراس از روز قدس است»


روز قدس پارسال و طرفداران جنبش سبز
روز قدس پارسال و طرفداران جنبش سبز
حسن اسدی زیدآبادی و علی جمالی دو تن از اعضای شورای مرکزی ادوارتحکیم وحدت روز یکشنبه سی و یکم مردادماه توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند. آقای اسدی زیدآبادی مسئول کمیته حقوق بشرسازمان ادوارتحکیم و علی جمالی مسئول کمیته سیاسی این تشکل است.

امیررشیدی از اعضای ادوار تحکیم وحدت که هم اکنون در رم به سرمی‌برد، درباره چندوچون این دو بازداشت به رادیو فردا می‌گوید:



امیر رشیدی: تا آنجا که اطلاع داریم دستگیری توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته است. دیروز بعد از ظهر این اتفاق افتاد. آقای اسدی زیدآبادی در منزلشان بازداشت شدند و آقای علی جمالی هم در محل کارشان بودند که بازداشت شدند.

ـ دلیل این بازداشت چه بوده؟ چه عنوان شده؟


تا این لحظه متاسفانه دلیلی عنوان نشده است. آقای جمالی وقتی بازداشت شدند، کسی آنجا نبود. طوری که از شواهد به نظر می‌آید از ماشین بیرون آوردند و بردند؛ کسی هم نبوده که بتواند بپرسد چه شده است. آقای اسدی زیدآبادی در منزل بازداشت شدند و ماموران گفتند ما ایشان را می‌بریم برای اینکه با ایشان یک مقدار صحبت کنیم ولی بر می‌گردند.

ـ آقای اسدی زیدآبادی سال گذشته هم بازداشت شده بودند. دادگاهی هم در مورد اتهامات ایشان تشکیل شده بود.

آبان ماه سال گذشته ایشان بازداشت شده بودند که چهل روز زندان بودند و در نهایت با قید ضمانت آزاد شدند. اتهاماتی که آن موقع به ایشان نسبت داده شد، اجماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام و رئیس جمهوری و شرکت در اجتماعات غیرقانونی و تشویش اذهان عمومی، همین اتهاماتی که معمولاً هر کسی که بازداشت می‌‌کنند به شکل خیلی کلاسیک بهش نسبت می‌دهند؛ دادگاه ایشان تشکیل شد چند وقت پیش ولی هنوز از حکمی که برایش تعیین شده، خبری نیست.

ـ اطلاع دارید که الان در چه وضعیتی هستند و این دو نفر را کجا برده‌اند؟

نه! متاسفانه از زمانی که بازداشت شده‌اند، تا این لحظه هیچ ارتباطی برقرار نشده و تماسی از زندان نگرفته‌اند و اطلاعی هم نداریم که ایشان کجا هستند. فقط روزی که بازداشت شدند ما می‌دانیم که قرار بود در منزل دبیرکل سازمان ادوار تحکیم وحدت، دکتر زیدآبادی، مراسم افطاری باشد که در آنجا جمع شوند و یادی از دکتر زیدآبادی کنند و روزه خود را به این شکل باز کنند که متاسفانه با بازداشت این دو عزیز نتوانستند در آن مراسم شرکت کنند. گرچه آن مراسم برگزار شد. همین طور می‌دانیم که چند وقت پیش هم برای برگزاری یک چنین مراسمی، مراسم افطاری در خانه سخنگوی سازمان ادوار تحکیم وحدت نیروهای امنیتی از این کار ممانعت کردند. فکر می‌کنم دور جدیدی از فشارها را به سازمان شاهد خواهیم بود.

ـ به سخنگوی ادوار تحکیم وحدت اشاره کردید . آقای رشیدی، حالا که بیشتر از یک سال از انتخابات ریاست جمهوری و حوادث پیرامون آن گذشته، فکر کنید چرا بازداشت اصلاح‌طلبان همچنان ادامه دارد؟


من فکر می کنم حداقل این دور از بازداشت‌ها که شروع می‌شود به خاطر اینست که ما به روز قدس نزدیک می‌شویم و اعلام هم شده که رهبران جنبش سبز در تظاهرات شرکت می‌کنند. موضوع اعلام شده بود. من فکر می‌کنم که نگرانی از این وجود دارد که مبادا روز قدس دو مرتبه این تظاهرات دومرتبه تبدیل شود به تظاهرات بر ضد حاکمیت و سعی می‌کنند از الان به یک شکلی کنترلش کنند. فکر می کنم دلیلش این است.
XS
SM
MD
LG