لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۲

پرز: روسیه قول بازنگری در فروش اس ۳۰۰ به ایران داده است


شیمون پرز و دیمیتری مدودیف رئیسان جمهوری اسرائیل و روسیه(۱۸ اوت)
شیمون پرز و دیمیتری مدودیف رئیسان جمهوری اسرائیل و روسیه(۱۸ اوت)
شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، که برای دیدار رسمی به روسیه سفر کرده، چهارشنبه، اعلام کرد که همتای روس وی قول داده است تا درمورد فروش سیستم‌های دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ایران بازنگری کند.

شیمون پرز گفت: « این قول را در ملاقاتی که سه شنبه در ساحل دریای سیاه در منطقه سوچی با دمیتری مدودیوف داشت، از او دریافت کرد.»

رئیس جمهوری اسرائیل گفت: «مدودیف با تاکید براینکه فروش چنین سیستم‌های موشکی به ایران می‌تواند بر وضعیت حساس و شکننده توازن قوا در خاورمیانه اثرات منفی بگذارد، قول تجدید نظر درانجام این معامله را داد.»

با این حال خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که وی نتوانسته از کاخ کرملین درمورد چنین قولی تاییدیه بگیرد.

روسیه از چند سال پیش قراردادهای فروش سیستم‌های دفاع موشکی اس ۳۰۰با ایران را امضا کرده اما تا کنون از انجام عملی معامله سرباز زده است.

کرملین مارس ۲۰۰۹ تایید کرد که قرارداد فروش اس۳۰۰ به ایران درسال ۲۰۰۷ منعقد شده اما یک ماه پس از آن، در آوریل ۲۰۰۹، یک مقام ارشد دفاعی روسیه گفت هنوز این معامله به روی کاغذ مانده است.

بهمن ماه گذشته سرتیپ مصطفی محمد نجار، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، در سفر به روسیه خواهان عملی شدن سریع این معامله شد اما این سفر نیز کرملین را به اجابت خواسته ایران وادار نکرد.

ایران می‌خواهد با دریافت این سیستم‌ها آنها را دراطراف تاسیسات هسته ای خود، و ازجمله پایگاه نطنز که کار غنی سازی اورانیوم درآن صورت می‌گیرد، و نیز پیرامون کوره اتمی بوشهر که با یاری روسیه در حال تکمیل است، مستقر کند.

اسرائیل و ایالات متحده همواره با این معامله مخالفت کرده و می‌گویند که استقرار این سیستم‌ها در اطراف این اماکن حساس، هرگونه حمله نظامی به آنها را غیر ممکن می‌کند.

تحلیلگران براین باورند که روسیه معامله فروش اس ۳۰۰ به ایران را به برگی در چانه‌زنی‌های سیاسی خود، در مناسباتش با آمریکا تبدیل کرده و درواقع ایران را وجهه‌المصاحه خود کرده است.

اسرائیل از زمان نخست وزیری آریل شارون همواره از روسیه خواسته است که با بهره‌گیری از نفوذ خود، جمهوری اسلامی را که رئیس جمهوری آن احمدی‌نژاد از دشمنان سوگند خورده موجودیت اسرائیل است، از پیگیری نیات نظامی در طرح‌های هسته‌ای‌اش باز دارد.

شیمون پرز در ملاقات سه شنبه با دمیتری مدودیف در اقامتگاه ییلاقی روسای جمهوری روسیه، در ساحل سوچی گفت: «ایران در صدد دستیابی به سلاح اتمی است و نظر به غیر مسوول بودن حاکمیت در ایران، افتادن سلاح هسته‌ای بدست سران تهران مانند این است که یک اردوگاه مرگ درحال پرواز برفراز اسرائیل به حرکت درآید».

پرز گفت «اسرائیل نه تنها ایران بلکه هیچ کشور دیگری را تهدید نمی‌کند، و این ایران است که پیوسته از نابودی اسرائیل حرف می زند»، درحالیکه ایران تاکید دارد که تنها درصدد تولید برق ازب رنامه هسته ای است.

اسرائیل: آژانس اسناد مهم «برنامه‌های نظامی هسته‌ای ایران» را پنهان می‌کند

همزمان «دیپلمات‌های بلندپایه غربی» و مقامات کمیته انرژی اتمی اسرائیل ادعای جدیدی را علیه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مطرح کرده‌اند.

دراین گزارش‌ها که روزنامه هاآرتص چهارشنبه آن را منتشر کرده، آمده است که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در اواخر دوره ریاست محمد البرداعی «اسناد و مدارک متقن و غیر قابل تردید را درمورد نیات نظامی ایران» از برنامه هسته ای‌اش لاپوشانی کرد.

هاآرتص نوشت دکتر شائول حوورو (Horev) و تیمی از وزارت خارجه اسرائیل مسئول رسیدگی به این سند محرمانه آژانس شده‌اند. این افراد و نیز دفتر نخست وزیری اسرائیل در پرس و جوی هاآرتص گفتند این گزارش‌ها را تکذیب نمی کنند هرچند که علنا نیز آن را تایید نیز نکرده‌اند.

این منابع به هاآرتص گفتند که در سند محرمانه‌ای که به گزارش بازرسان آژانس از ایران ضمیمه شده، مدارکی وجود دارد که ثابت می‌کند ایران سلاح هسته‌ای تولید می‌کند، و رئیس تیم اعزامی بازرسان آژانس به ایران، این مدارک را تایید کرده و پای آنرا امضا کرده است.

بلندپایگان مرتبط با کمیته انرژی اتمی اسرائیل و «دیپلماتهای غربی» گفتند محمد البرداعی انتشار این بخش از اسناد مهم را در گزارش‌های رسمی آژانس پنهان کرد.

هاآرتص نوشت سخن از نمایندگان دولت‌های آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان در آژانس است که قویا از این نهاد خواسته‌اند تا این مدارک را در گزارش بعدی آژانس منعکس کند.

گزارش بعدی در پی نشست همایش عمومی آژانس درماه آینده منتشر می شود. نشست مجمع عمومی آژانس از ۱۴ سپتامبر آغاز می‌شود، و ده روز پس از آن، در ۲۴ سپتامبر، نشست ویژه شورای امنیت به ابتکار باراک اوباما برای بررسی راه‌های جلوگیری از گسترش جنگ افزار اتمی درنیویورک برگزارخواهد شد.

به نوشته هاآرتص، اسرائیل قاطعانه می‌کوشد که در گزارش جدید آژانس، سندهای تا کنون پنهان شده منتشر شود تا ادعای اسرائیل درمورد نیات نظامی از برنامه‌های هسته‌ای ایران به اثبات برسد.

محمدالبرادعی در آخرین روزهای ریاست خود بر آژانس قراردارد و به زودی یوکیا آمانو دیپلمات ژاپنی کارخود را آغاز می کند. اسرائیل هیچگاه از آقای البرادعی که یک دیپلمات مسلمان مصری است، رضایت نداشت و او را به داشتن دلبستگی هائی به ایران اسلامی متهم می‌کرد و گزارش‌های «همواره دو پهلوی» او را «روشن و صریح» نمی‌دانست.
XS
SM
MD
LG