لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

خطبه عقد یک زوج ژاپنی توسط روبوت خوانده شد


روبوت ژاپنی عاقد
روبوت ژاپنی عاقد
روبوتی با چشمانی نورانی و پیکره‌ای از پلاستیک فشرده در مراسم ازدواج یک پروفسور رشته روبوت سازی و یکی از کارمندان کارخانه تولید کننده این نوع روبوت خطبه عقد را جاری کرد.

به نوشته روزنامه گاردین در لحظه که عروس با لباس سفید وارد محل برگزاری مراسم ازدواج شد همه حاضرین از صندلی‌های خود برخاستند به غیر از عاقد چون آن را به صندلی‌اش بسته بودند.

خواندن خطبه عقد در این عروسی توسط یک روبوت ۱۲۰ سانتی‌متری انجام شد که چشمان آن مثل لامپ برق می‌زند و پیکره آن از پلاستیک فشرده ساخته شده است.

بر اساس گفته‌های کارخانه تولید کننده این روبوت این اولین باری است که خطبه عقد را در ژاپن یک روبوت می خواند.

این روبوت با صدایی مصنوعی و نحیف در پایان این خطبه گفت :«لطفا تور روبنده عروس را بالا بزنید.» و در لحظه‌ای که این زوج یکدیگر را بوسیدند روبوت نیز به علامت شادی بازوان خود را د ر هوا تکان می‌داد.

حلقه‌ای از گل را بر پیکر این روبوت آویخته بودند تا بخشی از سیم کشی‌های آن را بپوشانند و با فاصله کمی از صندلی که روبوت در آن نشسته بود پشت یک پرده فردی با دستگاه کنترل از راه دور فرامین لازم برای هدایت روبوت را مخابره می‌کرد.

روزنامه گاردین می‌افزاید ژاپن صاحب یکی از پیشرفته‌ترین صناعی روبوت سازی در جهان است و دولت به شکل فعالی از این صنعت برای آینده حمایت می‌کند. استفاده از روبوت در کارخانجات بسیار گسترده است و اکنون تولیدکنندگان می‌کوشند انواع دیگری از روبوت برای مصرف در زندگی روزانه را به بازار عرضه کنند.

برای نمونه شرکت اتومبیل سازی هوندا یک روبوت جدید را به شکل و قامت یک کودک ساخته است که می‌تواند راه برود و کارخانجات دیگر هم نمونه‌های مشابهی را ساخته‌اند که مصرف آن برای سرگرم کردن افراد سالخورده است. شرکت کوکورو نیز روبوت دایناسورهای غول پیکر و کرگدن‌هایی با اندازه واقعی را تولید کرده که می‌توانند لبخت زده و بخندند.

عروسی که این روبوت خطبه عقد وی را خواند زنی است ۳۶ ساله که برای شرکت روبوت سازی کوکورو کار می‌کند. وی گفت :«حضور این روبوت خیلی جالب و خنده‌دار بود. به نظر من ژاپنی‌ها علاقه زیادی به روبوت دارند بخصوص کسانی که در صنایع روبوت سازی کار می‌کنند.»

و داماد نیز که ۴۲ ساله و پروفسور رشته روبوت است می‌گوید: «مسلما خیلی بهتر می‌شد اگر این روبوت عقل بیشتری داشت اما در همین حد هم به خوبی می‌تواند احساسات خود را بیان کند.» بهای این نوع روبوت در بازار حدود ۴۶ هزار دلار است و به گفته سخنگوی شرکت کوکورو سازنده آن این روبوت در کشورهای ژاپن، آمریکا و سنگاپور به فروش می‌رسد. این روبوت می تواند بازوان خود را ۱۸ درجه بچرخاند و اساسا حرکات و جملاتی را که از قبل برای آن برنامه‌ریزی شده است، تکرار می‌کند.
XS
SM
MD
LG