لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

برادر مجید توکلی: مجید ترسی از دستگیری نداشت


مجید توکلی
مجید توکلی
علی توکلی، برادر مجید توکلی، فعال دانشجویی که در روز ۱۶ آذر به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد در گفت‌وگو با رادیوفردا از نحوه دستگیری برادرش و سوابق وی می‌گوید.

پس از دستگیری مجید توکلی، خبرگزاری‌ها و سایت‌های هوادار دولت، تصاویری را منتشر کردند که وی را با روسری و چادر نشان می‌داد. این رسانه‌ها مدعی شدند که وی پس از سخنرانی، با لباس زنانه فرار کرده بود.

با انتشار تصاویر مجید توکلی، در دنیای مجازی، شمار بسیاری از مردان هوادار جنبش سبز ایران، با سر کردن روسری و چادر، همبستگی خود را با این فعال دانشجویی نشان دادند و اعلام کردند که «ما همه مجید هستیم».

علی توکلی درباره برادر خود و نحوه دستگیری وی می‌گوید:

مجید دانشجوی دانشگاه امیرکبیر است؛ امسال هم در بندرعباس تحصیل می‌کرد. او را به بندرعباس تبعید کرده بودند و روز ۱۶ آذرماه برای سخنرانی به تهران دعوت شده بود . مجید به تهران می‌آید و برای دانشجویان سخنرانی می‌کند اما بعد از سخنرانی، آن طور که شاهدان به ما گفتند، نیروهای امنیتی او را سر چهار راه کالج دستگیر می‌کنند. اما اینکه مجید لباس زنانه به تن داشته است همه ساختگی است و واقعیت ندارد. افراد زیادی به عنوان شاهد آنجا بوده‌اند که دیده‌اند مجید با چه لباسی از دانشگاه خارج شده بود. یک کاپشن مشکی رنگ به تن داشته و با همان هم از دانشگاه خارج شده است. متاسفانه الان هم از وضعیتش هیچ خبری نداریم.

با شما و خانواده تماس نگرفته‌اند؟

نه خیر تا به حال تماسی نداشته‌اند.

آقای توکلی ، آیا شما با سایر فعالان دانشجویی در تماس هستید؟ آنها در مورد بازداشت برادرتان چه اظهار نظری می‌کنند؟

بله در تماس هستیم . یا دوستان، خودشان با ما تماس گرفته‌اند یا ما با آنها تماس گرفته‌ایم. همه آنها چنین موردی را که مجید با لباس زنانه فرار کرده ، تکذیب می‌کنند. مجید کسی بود که اگر قرار بود بترسد هیچ وقت حاضر نمی‌شد در داخل دانشگاه سخنرانی کند. او با اینکه با قرار وثیقه آزاد شده بود اما این شجاعت را داشت که وارد دانشگاه شود، در آنجا سخنرانی کند و صحبتش را به گوش همه دانشجویان برساند و از مردم دفاع کند و هیچ ترسی هم نداشته باشد.

او ابایی نداشت که صحبت کند. اگر لازم بود دادگاه می‌توانست او را احضار کند. لازم به دستگیری او نبود. یا اینکه اصلا لازم نبود که فرار کند. همان موقع آقایان می‌توانستند با خانه یا با خودشان تماس بگیرند و او را راحت احضار کنند تا به دادگاه برود. او نیاز به فرار کردن نداشت چون خودش با قرار وثیقه بیرون بود و وقتی می‌خواستند می‌توانستند احضارش کنند.

گفته شده است که برادرتان در زمان دستگیری مورد ضرب و شتم قرار گرفته است . آیا چنین موردی درست است؟


بله واقعیت دارد . آن جور که شاهدان اظهار کرده‌اند و ما شنیده‌ایم گویا یک ون سفید‌‌رنگ بدون پلاک و یک پژوی ۴۰۵ که پلاک دولتی داشته است آنها را تعقیب می‌کنند . سر چهار راه کالج به شدت آنها را می‌زنند و بعد هم با خودشان می‌برند.

وکیل ایشان چه کسی است؟

آقای دادخواه وکیل ایشان است. از خیلی وقت پیش وکیل ایشان بودند و کلا در جریان کل پرونده مجید هستند. در این چند سال اخیر که مشکلاتی برایشان ایجاد کردند آقای دادخواه وکیلشان بودند. الان هم با ایشان تماس گرفتیم و چون از قبل وکالت مجید را بر عهده داشتند این بار هم وکالت این پرونده را قبول کردند.

آیا ایشان توانسته است آقای مجید توکلی را پیدا کند یا با وی دیداری داشته باشد؟

نه متاسفانه هیچ ارگانی تا به حال جوابگو نبوده است .آخرین تماس ما با آقای دادخواه دیروز بود و امروز با ایشان تماسی نداشته‌ام که بدانم در این مدت با دادگاه تماس گرفته اند یا خیر.

برادر شما پیش از این هم حکم یا مجازاتی دریافت کرده‌اند؟

دو سال پیش یک سری اتهاماتی به ایشان زده شد برای انتشار نشریاتی که مشخص شد اساسا جعلی بوده است و هیچ وقت هم ثابت نشد که انتشار آن کار دانشجویان بوده و آنها در دادگاه تبرئه شدند. در بهمن ماه سال گذشته ایشان در بازگشت از مراسم بزرگداشت آقای بازرگان از حسینه ارشاد بازداشت شدند و در روز نهم خرداد ماه با قید وثیقه آزاد شدند.

***

در مورد پرونده مجید توکلی با محمد علی دادخواه، وکیل او نیز گفت‌وگو کرده‌ایم.

محمد علی دادخواه در مورد بازداشت موکل خود پس از شرکت در مراسم روز دانشجو، اتهاماتی که پیش از بازداشت به وی زده شده بود و دلیل بازداشت او به رادیو فردا می‌گوید: اصولا باید خطاب به کسانی که مبادرت به این اقدام کرده اند این سوال را مطرح کرد که آیا قانون اساسی به عنوان خط کش نخست و تعیین کننده حد و مرز حکومت کنندگان و حکومت شوندگان، تقدیس و اعتبار خود را از دست داده است یا خیر؟

آقای توکلی قبلا از اتهاماتی که مراجع متعدد به او نسبت داده بودند تبرئه شد و دادگاه صراحتا آن موارد را نپذیرفت.

اکنون ایشان دوباره بازداشت شده است بدون اینکه ضوابط قانون اساسی رعایت شده باشد.

دراصل ۲۷ قانون اساسی صراحتا می‌خوانیم که شرکت در اجتماعات آزاد است مشروط بر اینکه اجتماع کنندگان اسلحه نداشته باشند و یا اینکه بر خلاف اسلام شعار ندهند.

هیچ کدام از این دو ویژگی را که قانون اساسی به عنوان "قانون برتر" از آن صحبت کرده، از سوی آقای توکلی زیر پا نهاده نشده است.
فارغ از اینکه باید ظرف مدت ۲۴ ساعت به ایشان تفهیم اتهام می‌شد . بنابر قانون ایشان باید بتواند نزدیکان خود و وکیلش را ملاقات کند، اما ما می‌بینیم که قانون مورد بی‌مهری و بی‌توجهی واقع شده است.

برای اینکه یک انضباط صحیح حاکم شود باید قبل از هر چیز به قانون و فقط به قانون التفاط شود که حقوق مردم، آن هم بر مبادی قانون اساسی بر چه پایه و مایه‌ای رعایت شده است؟

من امیدوارم مرجعی که مبادرت به این کار کرده است، این فرصت و رخصت را فراهم بیاورد که ایشان بتواند از امتیازاتی که قانون اساسی به عنوان میثاق بین ملت و دولت فراهم کرده است برخوردار شود.

بتواند خانواده خود را ملاقات کند، بتواند با وکیلش دیدار کند و صراحتا مواضعی را که بر مبنای آن انتقاد کرده است (تشریح کند) که انتقاد به موجب صراحت اصل هشتم قانون اساسی که امر به معروف و نهی از منکر را در تکالیف و حقوق آحاد ملت قرار داده است و به عنوان یک تکلیف شرعی از آن یاد کرده است، بهره‌مند و برخوردار شود.

آقای دادخواه، در این روزهایی که از بازداشت آقای مجید توکلی می‌گذرد شما به عنوان وکیل ایشان توانسته‌اید با مراجع قضایی تماس بگیرید؟ توانسته‌اید بفهمید ایشان کجا هستند؟ و چرا دستگیر شده‌اند؟

من نه توانسته‌ام ایشان را ملاقات کنم و نه با ایشان صحبت کنم. اما مثل اینکه ایشان در اوین هستند- بر مبنای آخرین تلفنی که پدرشان به من زده‌اند می‌گویم – نه من و نه خانواده و هیچ یک از نزدیکان ایشان امکان ملاقات یا گفت‌وگو را با ایشان به دست نیاورده‌ایم.

مراجع قضایی گفته‌اند که چرا ایشان را دستگیر کرده‌اند؟

نه. پاسخ این مسئله را هم نداده‌اند.

تصور می کنید که از دست شما در این شرایط چه کاری بر می‌آید؟

من امیدوارم که با توجه به اعلام صریح قانون نسبت به این مواردی که ذکر کردم و رعایت قانون اساسی که تکلیف نخست هر یک از دادیاران و دادرسان و اعضا کادر قضایی است، ایشان بتواند از حقوقی که قانون اساسی برایشان پیش‌بینی کرده است برخوردار باشد.

من فکر می‌کنم اصولا باید با دانشجویان به نحو دیگری برخورد شود و باید این فرصت و رخصت را فراهم کنند که دانشجویان از حقوق مشخص و مسلم خودشان برخوردار شوند نه اینکه حریم دانشگاه شکسته شود و افراد غیر دانشجو در آنجا راه پیدا کنند و حرمت دانشگاه را بشکنند که این امر یک ضربه غیر قابل جبران است که امیدوارم مسئولان نسبت به آن تجدید نظر کنند.
XS
SM
MD
LG