لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

سعید ترابیان عضو سندیکای شرکت واحد آزاد شد


سعید ترابیان
سعید ترابیان
سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با انتشار بيانيه‌ای اعلام کرد که سعيد ترابيان، عضو هيئت مديره و مسئول روابط عمومی اين تشکل کارگری، روز سه شنبه به قيد وثيقه از زندان آزاد شده است.

آزادی اين فعال کارگری از زندان رجايی شهر کرج، به دنبال بيش از ۴۰ روز بی خبری از وضعيت او صورت گرفت.

آقای ترابيان روز ۱۹ خرداد سال جاری توسط ماموران امنيتی در تهران بازداشت شد. اين در حالی بود که هنگام بازداشت، دليل بازداشت اين فعال کارگری اعلام نشد و او در اين مدت با خانواده خود تماس تلفنی نيز نداشت.

اين موضوع موجب نگرانی خانواده آقای ترابيان، سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و سازمان های حقوق بشری و اتحاديه های کارگری در جهان شده بود.

در همين حال،‌ سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه روز سه شنبه اعلام کرد که سعيد ترابيان به اقدام عليه امنيت ملی و تبليغ عليه نظام متهم شده است.

به طور معمول، اين اتهام‌ها عليه فعالان کارگری‌ای که در ساليان اخير ابزداشت شده اند، وارد شده است؛ اتهام‌هايی که از سوی اين فعالان، خانواده، وکلای مدافع و سازمان‌های حقوق بشری و اتحاديه‌های کارگری در جهان رد می‌شود.

در همين باره می توان به منصور اسانلو و ابراهيم مددی، رئيس و نايب رئيس سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اشاره کرد که در ساليان اخير بازداشت و به همين اتهام‌ها محکوم به زندان شده‌اند.

در عين حال، آقای اسانلو در مدت سه سالی که از زندانی شدن او می‌گذرد و حتی از مرخصی پزشکی نيز بی بهره بوده است، ‌روز يکشنبه از سوی دادگاه انقلاب اسلامی کرج به تبليغ عليه نظام متهم شد.

از سوی ديگر، سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بيانيه خود خواستار آزادی سه عضو ديگر زندانی خود، به نام‌های رضا شهابی، ابراهيم مددی، منصور اسانلو، و همچنين ساير کارگران زندانی شد.

رضا شهابی نيز در خردادماه سال جاری بازداشت شد و تاکنون، تنها دو بار با خانواده خود تماس تلفنی داشته است.

در بيانيه اين تشکل مستقل کارگری همچنين بازگشت به کار همه کارگران اخراجی عضو سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و سنديکای کارگران نيشکر هفت تپه و همچنين رفع منع تعقيب قضايی فوری از همه آنان درخواست شده است.

پيشتر، سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه گفته بود که دو عضو اين تشکل کارگری به نام های عبدالله حسينی و رضا نعمتی‌پور دوباره اخراج شده‌اند و در عين حال، شماری از اعضای هيئت مديره و فعالين سنديکايی شرکت واحد، به رغم دريافت رای بازگشت به کار از سوی ديوان عدالت اداری، با ممانعت مديريت آن شرکت برای بازگشت به کار مواجه شده‌اند.

اشاره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به سنديکای کارگران شرکت نيشکر هفت تپه در ارتباط با گزارش‌هايی است که بر اساس آنها، حراست اين شرکت با فشار بر اعضای آن سنديکا، خواستار امضای توبه نامه از سوی برخی از آنان شده است.

بر اساس اين گزارش‌ها، در روزهای اخير، پس از آنکه فريدون نيکوفر، عضو سنديکای کارگران شرکت هفت تپه، از کار اخراج و تهديد شد که خانه سازمانی اين شرکت را ترک کند، به او گفته شد که در صورت امضای توبه نامه و محکوميت آن سنديکا، می‌تواند به کار بازگردد.

فریدون نيکوفر که چندين ماه را به خاطر فعاليت های سنديکايی اش زندانی بوده است، پس از آزادی، از کار خود اخراج شده بود.

در روزهای اخير، همراه با بازداشت شماری از فعالان کارگری در ايران، برخی ديگر از آنان، از جمله تهديد به اخراج از محل کار شده اند.

اين برخوردهای امنيتی و قضايی همزمان با افزايش اعتراض های کارگران مناطق گوناگون ايران بوده است.
XS
SM
MD
LG