لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

جنگ در مرز عربستان و یمن- متهم: ایران


تجمعی در ایران، در حمایت از شیعیان یمن
تجمعی در ایران، در حمایت از شیعیان یمن
با گسترش نبردهای داخلی در شمال یمن میان ارتش این کشور با پیکارجویان شیعه زیدی از طایفه حوثی‌ها، پای عربستان سعودی نیز در کنار ارتش یمن به این نبردها کشیده شده است.

نیروهای شیعه مسلح در شمال یمن می‌گویند که ارتش عربستان در دو روز اخیر نیروهای زمینی خود را نیز به منطقه نبردها وارد کرده اما عربستان این امر را تایید نکرده است.

نیروی هوایی عربستان نیز هفته گذشته اعلام کرد که ناچار شده بخشهایی از مقرهای مرزی حوثی‌های یمن را بمباران کند اما تاکید کرد که عملیات تنها در منطقه مرزی بوده و در راستای دفاع از مرزهای سعودی صورت گرفته است. عربستان از مرز طولانی یک هزار و پانصد کیلومتری با یمن برخوردار است.

پیکارجویان شیعه حوثی از جمعه مدعی شده اند که شماری از نیروهای پیاده نظام سعودی را به اسارت خود در آورده، و می‌گویند که شماری از یارانشان نیز به اسارت ارتش عربستان در آمده‌اند.

شیعیان که عمدتا از زیدی‌ها هستند، سی درصد از جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند و همواره از تبعیض و سرکوب شکایت داشته‌اند. این درحالی است که علی عبدالله صالح رئیس جمهوری یمن نیز خود شیعه زیدی است اما او در سال‌های اخیر دستور به سرکوب گسترده حوثی‌های زیدی داده است.

دور تازه نبردهای ارتش یمن با شیعیان زیدی حوثی در ماه اوت امسال در استان صعده در شمال یمن، هم مرز با جنوب عربستان، ازسرگرفته شده، و در چهار ماه اخیر ادامه یافته است و افزون بر تلفات و زخمی‌های زیاد، موجب بی‌خانمانی هزاران نفر شده است.

ارتش یمن از سال ۲۰۰۴ نبردهای گسترده با حوثی‌ها را آغاز کرد، و اعلام کرد که سید حسین الحوثی رهبر شیعیان شمال یمن را به قتل رسانده است.

اما برادر حسین الحوثی، عبدالملک الحوثی به راه برادر بزرگ خود ادامه داده است. با این حال معلوم نیست که عبدالملک الحوثی در کدام کشور زندگی می‌کند. خانواده الحوثی تایید می‌کنند که همراه با پدر خود مدتی در قم زندگی می‌کردند و مردان خانواده در حوزه علمیه قم تحصیل می کردند.

سید حسین الحوثی قبل از مرگ در فیلم ها و نوشته هائی تایید کرد که آیت الله خمینی را «بزرگ ترین شخصیت جهان اسلام» می داند و یکی از کتابهایی که در مورد لزوم الهام‌گیری از انقلاب اسلامی ایران نوشت، «امام خمینی در اندیشه‌های حسین الحوثی» نام دارد.

در بحران یمن نام ایران پیوسته مطرح است. علی عبدالله صالح رئیس جمهوری یمن در روزهای اخیر در مصاحبه با تلویزیون یمن دوباره انگشت اتهام را در بحران یمن متوجه ایران کرد، و گفت: «برخی موسسات و نهادها و افراد در ایران کمک های نظامی و مالی برای شورشی‌های حوثی می فرستند». یمن تابستان گذشته مدعی شد که کامیون‌های اسلحه ارسال شده از سوی ایران را کشف کرده است.

ما یمن بیست و ششم اکتبر تایید کرد که یک فروند کشتی ایرانی را بنام «ماهان یک» در آبهای ساحل بندر «میدی» درنزدیکی استان صعده در شمال یمن توقیف کرد، و تصاویرسلاح هایی، از جمله آرپی جی بعنوان سلاح‌های ارسالی ایران برای شورشی‌های شیعه زیدی در رسانه‌های یمن منتشر شد.

پنج ملوان ایرانی و یک ملوان هندی کشتی «ماهان یک» نیز از دو هفته پیش زیر بازجویی مقامات امنیتی در شهر صنعا هستند.

ایران اعلام کرده است که این کشتی درمالکیت خصوصی یک شهروند خود بنام آقای عبداللطیف میمنی بود و کشتی هیچ محموله‌ای نداشته و چون یکی از ملوان های هندی کشتی در سفر دریایی فوت کرده بود، برای خالی کردن جسد، کشتی ناچار شد که در سواحل یمن پهلو بگیرد.

احمد وحیدی وزیردفاع ایران و منوچهر متکی وزیرخارجه ایران هفته گذشته اتهامات وارده به ایران از سوی یمن را دوباره رد کرده و آمادگی ایران را برای میانجی‌گری در بحران یمن تکرار کردند. آقای متکی اواخر اکتبر گفت آماده است که خود به یمن برود اما علی عبدالله صالح جواب داد که در «جدول کاری‌اش فرصتی برای ملاقات ندارد».

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی چند ماه پیش به یمن رفت اما آن سفر دستآوردی در میانجی گری در بحران داخلی یمن نداشت.

یمن ماه گذشته نیز بیمارستان ایرانی صنعا را که با مدیریت یک بانوی پزشک ایرانی کار می‌کرد، بست. برخی «مقامات امنیتی» یمن مدعی بودند که این بیمارستان کانالی برای کمک رسانی به شیعیان مسلح زیدی در شمال یمن بود اما درگزارش‌های رسمی دولت یمن گفته شد که بیمارستان ایرانی پول اجاره ساختمان را به وزارت اوقاف یمن نداده است.

یمن مدعی است که رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران به حمایت گسترده از حوثی‌ها پرداخته‌اند. حسن احمد اللوزی وزیراطلاعات یمن بیست و نهم اکتبر مدعی شد که «شبکه عرب زبان جمهوری اسلامی ایران، العالم، در فتنه‌انگیزی علیه کشور یمن نقش مهم دارد». صدا و سیمای جمهوری اسلامی حوث‌ های مسلح را «مبارزان» می‌خواند.
XS
SM
MD
LG