لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

اندونزی ۳۴ پناهجوی ایرانی رهسپار استرالیا را بازداشت کرد


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
پلیس اندونزی روز سه‌شنبه ۶۶ پناهجوی افغان و ایرانی را که به صورت غیرقانونی رهسپار استرالیا بودند و در میان آنها تعدادی زن و کودک دیده می‌شوند، دستگیر کرده است.

دستگیری این افراد حوالی ظهر روز سه‌شنبه اتفاق افتاده است و رسانه‌های محلی و خبرگزاری‌های بین‌المللی یک روز بعد این موضوع را مخابره کرده‌اند.

به گفته مقام‌های پلیس اندونزی، قاچاقچیان، پس از آنکه قایق حامل این افراد در یکی از جزایر اندونزی به گل نشست، گریختند و پناهجویان در حالی که سرگردان بودند، توسط پلیس بازداشت شدند.

یک مسئول اداره مهاجرت اندونزی تأیید کرده است که ۳۴ نفر از این دستگیرشدگان ایرانی هستند و ۳۲ نفر نیز از شهروندان افغانستان بوده‌اند. در میان پناهجویان بازداشت‌شده همچنین چهار زن و پنج کودک وجود دارد.

معاون رئیس پلیس ایالت روت ندائو در شرق اندونزی، به خبرگزاری فرانسه گفته است که این پناهجویان در سواحل جزیره آسو پیدا شده‌اند.

اندونزی با داشتن بیش از ۱۷ هزار جزیره، مرز آبی گسترده‌ای با استرالیا دارد و از این رو بسیاری از پناهجویان اندونزی را به عنوان سکویی برای حرکت به سمت جزایر شمالی استرالیا به منظور کسب پناهندگی در این کشور انتخاب می‌کنند.

این پناهجویان معمولاً توسط قاچاقچیان انسان و به وسیله قایق به استرالیا فرستاده می‌شوند.

افزایش شمار پناهندگانی که از کشورهای آسیای مرکزی جنوب شرقی، و خاورمیانه از طریق کشتی به استرالیا مهاجرت می‌کنند به موضوعی کلیدی در مبارزات انتخاباتی پیش رو در استرالیا تبدیل شده که قرار است در آوریل سال ۲۰۱۱ برگزار شود.

پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، بر شمار پناهجویان ایرانی در کشورهای خارجی افزوده شده و از جمله بر اساس آمار منتشره در ترکیه تا ۸۰ درصد افزایش یافته است.

در آلمان نیز شمار پناهجویان ایرانی در سال گذشته میلادی بالغ بر ۱۱۷۰ نفر بود که رشدی ۴۴ درصدی را نسبت به سال ۲۰۰۸ از خود نشان می‌دهد. در سال ۲۰۰۸ میلادى تنها ۸۱۵ ایرانى از دولت آلمان تقاضاى پناهندگى کرده بودند.

در آذرماه سال ۸۸ روزنامه آمریکایی وال‌استريت ژورنال به نقل از گزارش سازمان ملل متحد نوشته است که پس از انتخابات جنجالی رياست جمهوری ايران در خردادماه گذشته، دست کم ۴۲۰۰ نفر از شهروندان ايرانی به کشورهای جهان پناهنده شده‌اند.

وال استریت ژورنال نوشته بود که لزوماً همه کسانی که از ايران خارج می‌شوند فعالان سياسی نيستند و به عنوان مثال در چند ماه اخير دو ورزشکار رشته کاراته و تيم کشتی، يک گوينده سرشناس تلويزيون دولتی و يک کارگردان جوان سينما همگی در اروپا تقاضای پناهندگی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش ايرانيانی که کشور خود را ترک می کنند پس از اقامت يکی دوهفته ای در اينجا و آنجا نهايتاً از کشورهايی همچون استراليا، کانادا و سوئد سر در می اورند و معمولا بلافاصله تقاضای پناهندگی خود را به جريان می اندازند.
XS
SM
MD
LG