لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۰

احمدی‌نژاد خواستار عکس‌العمل سریع جهانی در محکومیت اسرائیل شد


محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌ جمهوری اسلامی ايران، روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با میشل سلیمان، همتای لبنانی خود، با محکوم کردن درگیری اخیر اسرائیل و لبنان، خواستار عکس‌العمل سريع و قاطع مجامع بين‌المللی در محکوميت اسرائیل شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، آقای احمدی‌نژاد خشونت‌های اخیر اسرائیل و لبنان را نشان‌دهنده «نااميدی، سرخوردگی و بی‌‌برنامگی دولت اسرائیل» دانست و تصریح کرد که جامعه بين‌المللی باید به سرعت در برابر، به گفته او، «اين تجاوز آشکار عکس‌العمل نشان دهد».

در خشونت مرزی نادری که روز سه‌شنبه بين نيروهای اسرائيلی و لبنانی در روستای «العدیسه» در جنوب لبنان روی داد، دو سرباز لبنانی، يک خبرنگار لبنانی و يک افسر ارتش اسرائيل کشته شدند.

اين بدترين مورد خشونت در مناطق مرزی اسرائيل و لبنان از زمان جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ ميلادی ميان نيروهای حزب‌الله لبنان و ارتش اسرائيل توصیف شده است.

درگيری روز سه‌شنبه اسرائیل و لبنان هنگامی آغاز شد که نيروهای اسرائيلی در حال نصب دوربين در منطقه صفر مرزی ميان روستای لبنانی العدسيه و یک شهرک اسرائيلی بودند.

به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، يک واحد از ارتش لبنان تلاش کرد مانع از قطع يک درخت در خاک لبنان توسط اسرائيلی‌ها شود که اين اقدام به درگيری ميان دو طرف انجاميد. در اين هنگام نیروهای اسرائيلی اقدام به شليک دو خمپاره به سوی شهرک العديسه کرد.

شورای امنيت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در بيانيه‌ای با ابراز نگرانی از درگيری اخیر اسرائيل و لبنان از دو طرف خواست که با خویشتن‌داری از درگيری‌های بيشتر جلوگيری کنند.

میشل سلیمان، ‌رئیس جمهور لبنان، در گفت‌و‌گو با همتای ایرانی خود گفت: «وضعيت آرام لبنان در روزهای اخير موجب شده که اسرائیل به اين اقدام تجاوزکارانه دست بزند که با ايستادگی و مقاومت قاطع ارتش لبنان مواجه گرديد.» وی همچنین افزود که دولت لبنان در اين زمينه شکوائيه‌ای به شورای امنيت سازمان ملل ارائه خواهد داد.

سفر همزمان ملک عبدالله، پادشاه عربستان، و بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، و شیخ حامد بن خلیفه الثانی، امیر قطر، در روز جمعه به لبنان، بار دیگر این کشور را در کانون توجه جهانی قرار داده است.

به نظر می‌رسد روند صلح اسرائیل و فلسطینیان و موضوع دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری، رئیس جمهور پیشین لبنان، و دخالت احتمالی سوریه و حزب‌الله لبنان در این پرونده محور گفت‌و‌گوهای رهبران این کشورها باشد.

خبرگزاری فرانسه با یادآوری حمایت سوریه و ایران از حزب‌الله لبنان می‌نویسد که عربستان سعودی امیدوار است بتواند با استفاده از ضعف سیاسی ایران در اثر تحریم‌های بین‌المللی، به دمشق کمک مالی رسانده و روابط استراتژیک ایران و سوریه را تضعیف کند.

از سوی دیگر محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در سخنرانی خود در همدان با متهم کردن برخی کشورهای عربی به صلح با اسرائیل و قرار گرفتن در برابر، به گفته وی، مواضع مردم فلسطین گفت: «من نمی‌دانم چرا بعضی کشورها [عربی] عجله دارند که ملت فلسطین را به اسرائیلی‌ها بفروشند.»

این سخنان رئیس جمهور ایران در حالی گفته می‌شود که ملک عبدالله، پادشاه عربستان، روز پنج‌شنبه گذشته و یک روز پیش از سفر خود به لبنان در دیدار با حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، پیرامون روند صلح اسرائیل و فلسطین دیدار و گفت‌وگو کرده بود.
XS
SM
MD
LG