لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

القاعده کشته شدن مرد شماره سه خود را تأیید کرد


سازمان القاعده روز دوشنبه تأیید کرد که مصطفی ابوالیزید، معروف به شیخ سعید المصری، مرد شماره سه این سازمان به همراه اعضای خانواده‌اش درحمله نیروهای آمریکایی کشته شده‌است.

در پیام اینترنتی سازمان القاعده اشاره‌اى به چگونگی کشته شدن ابو الیزید نشده ولى در عين حال تأكيد شده كه وی به همراه همسر، سه تن از دختران و يكى از نوه هايش به همراه چندين مرد، زن و كودک كشته شده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتد‌پرس در گزارشی در این مورد اشاره کرد که این شدیدترین ضربه نیروهای آمریکا از ابتدای حمله به نیروهای طالبان در افغانستان به شمار می‌رود.

در همین زمینه یک مقام رسمی ایالات متحده آمریکا، که نخواست نامش فاش شود، به آسوشیتدپرس گفت که شایعه کشته شدن مصطفی ابوالیزید از دو هفته پیش در منطقه قبایلی پاکستان پیچیده بود.

این مقام رسمی افزوده است با مرگ ابو الیزید، گروه القاعده از دسامبر گذشته تا کنون فرماندهان عملیات خود را در بخش داخلی و برون مرزی از دست داده است.

مقام‌های آمریکایی بر این باورند که ابوالیزید رهبری عملیات روزانه القاعده را با اختیار تام در امور مالی این سازمان بر عهده داشته است.

وی جنگ علیه نیروهای آمریکایی را انکار نمی‌کرد و حتی در سخنانی خود از «جنگ صلیبی بین امپراطوری شیطان علیه مسلمانان» سخن می‌گفت.

شیخ سعید المصری که بود؟

مصطفی ابو الیزید، ۵۵ ساله و زاده مصر، که از وی با نام مستعار شیخ سعید المصری هم یاد می‌شود، یکی از اعضای هسته اولیه گروه القاعده در کنار اسامه بن لادن و ایمن الظواهری به شمار می‌رود.

وی در اوایل دهه ۸۰ میلادی به اتهام شرکت در ترور انور سادات رئیس جمهور مصر به سه سال زندان محکوم شد اما پس از آزادی از زندان به گروه القاعده پیوست و به افغانستان رفت.

ابو الیزید بعدها به همراه بن لادن به سودان رفت اما پس از چندی به افغانستان بازگشت و مسئول بخش مالی سازمان القاعده شد.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس حاکی است که مصطفی ابوالیزید در سال ۲۰۰۱ با ایجاد شبکه‌های مخفی مالی در کشورهای عربی خلیج فارس، بخش مالی عملیات ۱۱ سپتامبر را رهبری کرده بود.

نام سعيد المصرى در فهرست اشخاص و شركت‌هایی قرار داشت كه پس از واقعه ۱۱ سپتامبر ، اموال و دارایی‌هاشان توسط خزانه‌دارى آمريكا مسدود شده است.

گفته می‌شود که تسلط کامل وی به زبان پشتو نیز توانسته بود ارتباط وی را با طالبان افغانستان نسبت به دیگر رهبران عرب القاعده نزدیکتر سازد.

همچنین برخی کارشناسان بر این باورند که در حالیکه برخی رهبران القاعده ارتباط خود را با گروه‌های تندرو اسلامی در آسیای میانه و پاکستان پنهان می‌کنند، مدارک کافی در دست است که نشان می‌دهد مصطفی الیزید با این گروه‌ها در ارتباط نزدیک بوده است.

ایوان کولمن، کارشناس تروریست، در این باره می‌گوید نوار‌های ویدئویی که به صورت مرتب از ابولیزید انتشار می‌‌یافت به خوبی نشان می‌دهد که او همواره از این گروه‌ها حمایت می‌کرد.

پیشتر در سال ۲۰۰۸ نیز مقام‌های پاکستانی از مرگ ابوالیزید در درگیری‌هایی در مناطق هم‌مرز با افغانستان خبر داده بودند اما این رهبر القاعده با ارسال یک پیام تصویری به گمانه‌زنی‌های مربوط به مرگ خود پایان داد. این بار اما خبر کشته شدن این رهبر القاعده برای اولین بار توسط خود گروه القاعده رسماً از طریق اینترنت تأیید شده است.
XS
SM
MD
LG