لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۱

بریتیش پترولیوم: نشتی نفت در خلیج مکزیک قطع شد


کارگذاری درپوش جدید توسط روبات‌های زیر دریایی
کارگذاری درپوش جدید توسط روبات‌های زیر دریایی
تقریبا دو روز پس از آزمایش درپوش جدید بر سر چاه نفت خلیج مکزیک، مقام‌های شرکت بریتیش‌ پترولیوم (بی‌پی) روز یک‌شنبه اعلام کردند که این درپوش جدید تاکنون درست کار کرده و نشتی نفت در خلیج مکزیک پس از نزدیک به سه ماه قطع شده است.

با این حال تیم مهار چاه شرکت بی‌پی در هیوستون و در کشتی مجاور چاه نفت همچنان به دقت در حال نظاره چاه توسط دوربین‌های کارگذاری شده، فشارسنج‌ها و رادارهای ویژه از راه دور هستند.

درپوش تازه که روز پنج‌شنبه مرحله آزمایشی ۴۸ ساعته خود را آغاز کرد اکنون وارد فاز آزمایش فشار قرار می‌گیرد، مرحله‌ای که تیم مهار چاه قادر خواهد بود با کنترل فشار چاه از کارکرد درپوش به طور قطعی مطمئن شوند.

کنت ولز، قائم مقام شرکت بی‌پی، در این باره گفت که «بی‌خبری [از نشت مجدد] نشانه خوش‌خبری است».

افزایش فشار، نشانه موفقیت

با این حال تد آلن، رئیس گارد ساحلی آمریکا و مسئول رسیدگی به بحران نشت نفت، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که فشار چاه پس از کارگذاری سرپوش افزایش قابل انتظار را نداشته و این بدان معنی است که یا فشار چاه در طول سه ماه نشت خودبه‌خود کاهش یافته یا این که پس از کارگذاری درپوش نشت از جایی دیگر صورت می‌گیرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در همین باره در پیام خود به مردم آمریکا گفت: «خوشحالی بیش از حد و به تبع آن نشت مجدد می‌تواند عواقب بسیار بدتری به دنبال داشته باشد.»

آن گونه که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است، حتی اگر درپوش به خوبی کار خود را انجام دهد سؤالات بسیاری باید پاسخ داده شود. از جمله این که پاک‌سازی کامل مناطق آلوده چه مدتی طول خواهد کشید؟ نفت نشت کرده کجا خواهد رفت؟ چه اتفاقی برای ماهیگیران منطقه خواهد افتاد؟ ‌و این که آیا زندگی در خلیج مکزیک مثل قبل خواهد بود؟

درپوش جدید در حال حاضر نفت خروجی را از چاه به کشتی‌های مجاور انتقال می‌دهد، اما با این درپوش همچنین می‌توان چاه را برای همیشه پلمب کرد.

به هر حال تا حفر دو حلقه چاه انحرافی و افت فشار چاه آسیب‌دیده، کشتن چاه با گل حفاری و سیمان مخصوص صورت نخواهد گرفت و این در حالی است که تکمیل این دو حلقه چاه تا اواسط ماه اوت،‌ یک ماه دیگر، طول خواهد کشید.

البته پروژه حفر دو حلقه چاه پیشتر به دلیل ایجاد لزره و حساسیت در کارگذاری درپوش جدید متوقف شده بود، اما عملیات حفاری از روز جمعه آغاز شده که خود دلیل دیگری از بهبود اوضاع است.

سکوی حفاری متعلق به شرکت بریتانیایی «بریتیش پترولیوم» که در هشتاد و دو کیلومتری ساحل جنوب شرقی لوئیزیانا قرار دارد شامگاه بیستم آوریل منفجر شد و در اثر این سانحه یازده نفر جان باختند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، ‌تاکنون ۶۹۷ میلیون لیتر نفت به دریا نشت کرده است.

در همین حال مقامات شرکت بی‌پی اعلام کرده‌اند که هزینه‌های مهار چاه نفت خلیج مکزیک، و مبارزه با آلودگی نفتی ناشی از آن، به سه و نیم میلیارد دلار افزایش یافته است.

این شرکت همچنین یک صندوق ۲۰ میلیارد دلاری برای پرداخت غرامت به آسیب‌دیدگان و عملیات پاک‌سازی نفت از منطقه اختصاص داده است.
XS
SM
MD
LG