لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

استقبال فرانسه از تصمیم توتال به توقف صادرات بنزین به ایران


دولت فرانسه روز سه‌شنبه از تصميم شرکت نفتی توتال مبنی بر متوقف کردن صادرات بنزین به ایران استقبال کرد و آن را نشانه‌ای از «انزوای بيشتر» جمهوری اسلامی دانست.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، با اشاره به برنامه اتمی ایران گفت: «ایران به ۹۰ درصد از اهداف خود در ساخت بمب اتمی دست یافته است.»

به تازگی شرکت نفتی توتال فرانسه به دنبال تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده که صنعت نفت و گاز ایران را نیز هدف قرار داده است، اعلام کرد که از این پس صادرات بنزین به ایران را متوقف خواهد کرد.

هفته گذشته سنای آمريکا با اجماع کامل لايحه تحريم شرکت‌هايی را که با صنايع انرژی ايران يا شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همکاری دارند تصويب کرد.

بر اساس یکی از بندهای این لایحه، هر شرکتی که ۲۰۰ هزار دلار یا بیشتر فرآورده‌های نفتی تصفیه شده به ایران بفروشد و یا در طول یک سال و به تدریج بیش از یک میلیون دلار فرآورده‌ نفتی به ایران بفروشد مشمول تحریم‌های آمریکا قرار خواهد بود. این محدودیت شامل فروش تکنولوژی، دستگاه‌های مشخص، خدمات و اطلاعات نیز می‌شود.

اتحادیه اروپا نیز به دنبال تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران، تحریم‌های یک‌سویه‌ای علیه تهران تصویب کرد که بخش انرژی ایران را به‌ویژه مورد هدف قرار داد.

در همین باره وزیر خارجه فرانسه گفت که «مقام‌های اتحادیه اروپا در روزهای آینده درباره چگونگی استفاده از ابزا‌رهای لازم برای اعمال این تحریم‌ها با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد».

شورای امنیت سازمان ملل متحد نوزدهم خردادماه چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران را تصویب کرد که بر اساس آن یک دانشمند هسته‌ای، ۲۲ شرکت مرتبط با برنامه‌های اتمی و موشکی ايران، ۱۵ موسسه متعلق به سپاه و سه نهاد زير مجموعه خطوط کشتي‌رانی ايران، در فهرست تحريم‌ها قرار گرفتند.

با افزایش فشار‌های بین‌المللی علیه ایران تاکنون شرکت‌های نفتی لوک اویل روسیه، بریتیش پترولیوم، انی ایتالیا، رویال داچ‌شل، پتروناس مالزی، ریلاینس هند، شرکت بین‌المللی ترافیگورا ، شرکت ویتول، شرکت ‌اسمیت اینترنشنال،‌ شرکت سوئیسی گلنکور فروش نفت و فراورده‌های نفتی به ایران را متوقف کرده‌اند.

ایران به رغم آن که دومین صادرکننده نفت خام در سازمان صادرکنندگان نفت، اپک، است، برای تأمین نیاز خود به بنزین ناچار به واردات آن است و مقام‌های رسمی ایران میزان واردات بنزین را بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون لیتر در روز اعلام کرده‌اند.

در همین حال در واکنش به تحریم‌های سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه در یک کنفرانس خبرنگاری این تحریم‌ها را بی‌اثر دانست و درباره تحریم بنزین از سوی کنگره آمریکا گفت ایران می‌تواند در عرض یک هفته تولید خود را ۲۰ میلیون لیتر افزایش دهد.
XS
SM
MD
LG