لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

پرونده ایران در دستور کار نشست شورای حکام؛ آمانو خواستار همکاری بیشتر تهران شد


در حالی که اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای اتخاذ دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران آماده می‌شوند، یوکیا آمانو ، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه در آغاز نشست فصلی شورای حکام از ایران خواست تا با آژانس همکاری بیشتری داشته باشد.

آقای آمانو که در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین سخن می‌گفت، افزود که پرونده اتمی ایران به دلیل احتمال آزمایش‌های پنهان هسته‌ای نظامی یک «پرونده ویژه» است.

وی از دولت‌های ایران و سوریه خواست در مورد درباره برنامه‌های هسته‌ای مشکوک خود گمان می‌رود مقاصد نظامی داشته باشد با آژانس همکاری بیشتری بکنند.

شورای ۳۵ نفری حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه گفت‌وگوهای مفصلی را در چارچوب نشست فصلی خود آغاز کرده است که قرار است علاوه بر برنامه اتمی مناقشه‌برنگیز ایران، به برنامه‌های اتمی سوریه و دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله اسرائیل نیز بپردازد.

این در حالی است که در آغاز نشست شورای حکام گلین دیویس، نماینده آمریکا در آژانس، با قرار گرفتن موضوع اسرائیل در دستور کار آژانس به دلیل اینکه اسرائیل عضو پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی نیست و تا کنون مقررات آژانس را زیر پا نگذاشته مخالفت کرد.

شورای امنیت سازمان ملل هفته آینده در مورد اتخاذ دور جدیدی از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به خاطر برنامه‌های اتمی حساسش تصمیم‌گیری می‌کند.

نشست فصلی شورای حکام آژانس در حالی آغاز به کار کرده است که هفته گذشته سازمان بین‌المللی انرژی اتمی تازه‌ترین گزارش خود را درباره برنامه های اتمی ایران منتشر کرد که بر اساس آن، ایران به رغم تحریم‌های بین‌المللی همچنان به غنی‌سازی در درجات خلوص بالا ادامه می‌دهد.

این گزارش همچین از وجود حداقل ۵.۷ کیلوگرم اورانیوم با درجه خلوص بالا خبر داد که ظاهراً برای راکتور تحقیقاتی تهران که در آن از این اورانیوم برای تولید رادیو ایزوتوپ که مصارف پزشکی دارد، استفاده می‌شود.

کشورهای غربی از آن بیم دارند که ایران از این اورنیوم غنی‌شده در ساخت بمب اتمی استفاده کند.

این در حالی است که در بخش دیگری از این گزارش هم آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از احتمال کارکردن ایران بر روی ساخت سلاح اتمی ابراز نگرانی کرده است.

ایران تاکنون توانسته بود که اورانیوم را تا درجه خلوص ‌۵ درصد غنی‌سازی کند، اما از زمستان گذشته با این توضیح که امکان تأخیر‌ در دریافت اورانیوم با درجه خلوص ۲۰ درصد که قرار بود از سوی کشورهای غربی تأمین شود وجود دارد، غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را به منظور تأمین اورانیوم مورد نیاز خود برای مصارف پزشکی آغاز کرد.

پیشتر شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته بود تا تمامی روند غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

این روند غنی‌سازی با توجه به اینکه ایران هنوز از تکنولوژی لازم برای تبدیل اورانیوم با خلوص بالا به میله‌های سوخت مورد نیاز رآکتور را ندارد، سوءظن کشورهای غربی را در این باره که ایران به دنبال ساخت بمب اتمی است قوی‌تر کرده است.

در اواخر مهر ماه سال گذشته خورشیدى و همزمان با بالا گرفتن دوباره تنش‌ها بر سر برنامه‌ اتمى ایران به دلیل افشاى ساخت تأسیسات غنى‌سازى مخفى ایران در نزدیکى شهر قم، نمایندگان جمهورى اسلامى با شرکت در مذاکراتى در مقر آژانس بین‌المللى انرژى اتمى در وین «موافقت اصولى» تهران را با پیشنهادى در باره مبادله سوخت هسته‌اى اعلام کرده بودند.

بر اساس این پیشنهاد قرار بود جمهورى اسلامى ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنى‌شده ۳.۵ درصدى خود را براى غنى‌سازى بیشتر و تبدیل آن به میله‌هاى سوخت به روسیه و فرانسه ارسال کند و در مقابل ۱۱۶ کیلوگرم سوخت مورد نیاز خود براى رآکتور تحقیقاتى تهران را دریافت کند.

اما مقامات ایران به تازگی ایران با رد پیشنهاد آژانس بین المللی انرژی اتمی به جای روسیه و فرانسه با ترکیه و برزیل درباره مبادله سوخت اتمی وارد معامله شدند گرچه توافق تهران با ترکیه و برزیل برای مبادله سوخت، از سوی کشورهای غربی ناکافی توصیف شده است.

کشورهای غربی بر این باورند که جمهوری اسلامی در پوشش برنامه‌های هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند. این در حالی است ایران ضمن رد این اتهامات، همواره بر صلح آمیز بودن برنامه‌های اتمی خود تأکید می‌کند.
XS
SM
MD
LG